چکیده:
هدف از مطالعهی حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دورهی راهنمایی بر اساس مؤلفههای هوش هیجانی میباشد. به همین منظور کتابهای مطالعات اجتماعی و علوم سال اول، دوم و سوم با توجه به مؤلفههای هوش هیجانی بر اساس چکلیست دیوید گلمن که شامل 5 مؤلفه و 26 زیرمجموعه میباشد، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که متداولترین مؤلفهی هوش هیجانی در متن کتاب مطالعات اجتماعی، مؤلفهی آگاهی اجتماعی، در تمرینها، مؤلفهی خودمدیریتی و در تصویرها، مؤلفهی مهارت اجتماعی و در متن و تمرینهای کتاب علوم، مؤلفهی خودمدیریتی میباشد. بیشترین میزان توجه در متن کتاب اجتماعی سال اول شامل مؤلفهی خودمدیریتی و در سال دوم و سوم، مؤلفهی آگاهی اجتماعی و در متن کتاب علوم سال اول مؤلفهی انگیزش و در سال دوم و سوم مؤلفهی مهارت اجتماعی و خودآگاهی، در تمرینهای کتاب اجتماعی هر سه سال، مؤلفهی خودمدیریتی و در تمرینهای کتاب علوم سال اول و دوم مؤلفهی خودمدیریتی و در سال سوم، مؤلفهی مهارت اجتماعی و در تصویرهای کتاب اجتماعی هر سه سال شامل مؤلفهی مهارت اجتماعی بوده است. به هیچکدام از مؤلفههای هوش هیجانی در تصویرهای کتابهای علوم توجه نشده است. با توجه به نتایج پژوهش در کل میتوان گفت که به مؤلفههای هوش هیجانی در کتاب مطالعات اجتماعی توجه شده است، در حالیکه به این مؤلفهها در کتاب علوم بسیار کم توجه شده است. همچنین مؤلفههای هوش هیجانی در کتابهای مطالعات اجتماعی و علوم تجربی به طور منطقی و از یک پایه به پایهی دیگر مرتب نشده است.
خلاصه ماشینی:
٢- تا چه اندازه به مؤلفه های هوش هیجانی در تمرین هـای کتـاب مطالعـات اجتمـاعی و علـوم تجربی دوره ی راهنمایی توجه شده است ؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که جدول شـماره ٣ نشـان مـیدهـد میـزان توجـه بـه مؤلفـه ی هـوش هیجـانی در تمرین های کتاب مطالعات اجتماعی سال اول به ترتیب عبارتند از خودمـدیریتی بـا ٥٨/٣٣ درصـد، مهارت اجتماعی ٢٩/١٧ درصد، خودآگاهی با ١٠/٤٢ درصـد، آگـاهی اجتمـاعی بـا ٢/٠٨ درصـد و انگیزش ٠ درصد، همچنین در تمرین های کتـاب مطالعـات اجتمـاعی سـال دوم ، میـزان توجـه بـه مؤلفــه ی خودمــدیریتی ٤٠ درصــد، آگــاهی اجتمـاعی ٤٠ درصــد، مهـارت اجتمــاعی ١٥ درصــد، خودآگاهی ٥ درصد و مؤلفه ی انگیزش ٠ درصد میباشـد و در تمـرین هـای اجتمـاعی سـال سـوم ، میزان توجه به مؤلفه خودمدیریتی ٤٨/١٥ درصد، آگاهی اجتماعی ٤٤/٤٤ درصد، مهارت اجتمـاعی ٧/٤١ درصد، مؤلفه ی خودآگاهی و انگیزش ٠ درصد میباشد.
بحث و نتیجه گیری نتایج حاصل از این پژوهش که با هدف بررسی مؤلفه هـای هـوش هیجـانی در کتـاب مطالعـات اجتماعی و علوم تجربی دوره ی راهنمایی صورت گرفت ، نشان داد که میزان توجـه بـه مؤلفـه هـای هوش هیجانی در متن کتاب مطالعات اجتماعی سال اول به ترتیب عبارتند از خودمدیریتی، مهارت اجتمـاعی، خودآگـاهی، انگیـزش و آگـاهی اجتمـاعی و در سـال دوم ، مؤلفـه ی آگـاهی اجتمـاعی، خودمدیریتی، مهارت اجتماعی، خودآگاهی و انگیزش میباشد و در سـال سـوم ، آگـاهی اجتمـاعی، خودمدیریتی، مهارت اجتماعی، انگیزش و خودآگاهی میباشد.