چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسهی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی دیک و کری و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس علوم بوده است. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با 2 گروه است. جامعهی مورد مطالعهی این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستان شهر شیراز که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد. حجم نمونه در این پژوهش 54 نفر از دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستان بودند که نمونهگیری به دلیل محدودیت اجرا بهصورت نمونهگیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی انگیزش پیشرفت هرمنس (1977) و آزمون یادگیری محقق ساخته (1392) بود و بهمنظور محاسبهی پایایی پرسشنامهی انگیزش پیشرفت، از آلفای کرونباخ استفاده شد و میزان پایایی آن 87/. به دست آمد و بهمنظور محاسبه پایایی آزمون یادگیری، از کودرریچاردسون 20 استفاده شد و میزان پایایی آزمون یادگیری 73/. به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد: روش مبتنی بر الگوی گانیه و الگوی دیک و کری تفاوتی در میزان تأثیر بر انگیزش ندارند، اما مشخص شد که بین روشهای آموزشی (گانیه و دیک کری) ازنظر میزان یادگیری تفاوت معنیداری وجود دارد و روش مبتنی بر الگوی گانیه، بر یادگیری دانشآموزان اثربخشتر است.
خلاصه ماشینی:
الگوهای طراحی آموزشی، الگـوی طراحـی آموزشـی دیـک و کـری، الگـوی طراحـی آموزشی گانیه ، انگیزش ، یادگیری مقدمه با تحول علم و فناوری و پیدایش نظریه های جدید در یادگیری، رویکردهای جدیدی نسـبت بـه علم و روش های آموختن علوم مطرح شده است و بـه مـوازات آن ، رویکردهـای جدیـدی در تعیـین اهداف تربیتی و فرآیند آموزش به وجود آمده است (شعبانی، ١٣٩١).
الگوهای طراحی آموزشـی دیـک و کـری و گانیـه یکی از این الگوها میباشند و در این پژوهش ، سعی بر آن است تا به این سؤال پاسخ داده شود که کدام یک از الگوهای طراحی آموزشی دیک و کری و گانیه بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثربخش تر است ؟ با توجه به اهمیت طراحی آموزشـی در رسـیدن بـه نتـایج مطلـوب یادگیری و با نظر به اینکه ایجاد یادگیری عمیق و پایدار از هدف های بسیار مهم برنامه های آموزشی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
در این پژوهش سعی شده است تا تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر الگوهای دیـک و کـری و گانیه بر یادگیری و انگیزش پیشرفت دانش آموزان در درس علوم بررسی شود.
Effect of Dick and Carey instructional model on the performance of electrical/electronic technology education students in some selected concepts in technical colleges of northern Nigeria.