چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیستهی دانشآموزان از مدرسه است. شرکتکنندگان در این پژوهش دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان سبزوار بودند که با روش نمونهگیری هدفمند متجانس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق نیمهساختار یافته، نقاشی، دفترچه خاطرات بود. مصاحبهها تکتک انجام میگرفت و کدگذاری میگردید که بعد از چهاردهمین مصاحبه اطلاعات بهحد اشباع رسید و اطلاعات جدید بهدست نیامد ولی برای اعتبار بخشی تا بیست و دو نفر ادامه پیدا کرد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش کدگذاری موضوعی بود. برای تعیین اعتبار یافتهها از روش سه سوسازی و روایی بازسازی واقعیت و برای افزایش پایایی پژوهش مصاحبهها با یک برنامهی قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمایهای لازم و بهدور از سوگیری و اعمال نظر خاص انجام میگرفت. نتایج بهدست آمده در سه مقوله اصلی(مدرسه تصوری، مدرسه تعاملی(واقعی) و مدرسه ایدهآل) دستهبندی شدند. یافتهها بیانگر آن بود که دانشآموزان قبل از مدرسه گاه تصویر مثبت بهخاطر انتظار سواددار شدن و زندگی با دوستان و گاه تصویر منفی بهخاطر جدایی از والدین و ترس از مدرسه و گاه تصویر مبهم داشتهاند. تجربهی زیستهی دانشآموزان از مدرسه نشان داد که آنها مدارس امروزی را غیرصمیمی، خشک و با یک نگاه حاکم و محکوم که محتوای زیاد و غیرکاربردی را به صورتی صرفأ مکانیکی آموزش میدهد، معرفیکردند. آنان مدارس ایدهآل خود را دارای ویژگیهایی چون آزادی، نزدیک بودن به زندگی واقعی، شاد، انعطافپذیر با روابط والدینی دانستند.
خلاصه ماشینی:
تجربه زیسته ی دانش آموزان از مدرسه : راهنمای عمل برنامه درسی دکتر مرتضی بینش دکتر نرگس کشتی آرای دکتر علیرضا یوسفی دکتر محمدحسین یارمحمدیان چکیده هدف از انجام این تحقیق ، توصیف ، تبیین و تفسیر تجارب زیسته ی دانـش آمـوزان از مدرسـه اسـت .
برنامه درسی تجربه شده ، مدرسه تصوری ، مدرسه تعاملی ، مدرسه ایده آل مقدمه توسعه ی علم و انقلاب صنعتی حجم دانش بشری را به طور حیرت انگیز افـزایش داده ، کـه ایـن دست آورد مسؤولیت های مهم و معنادار را متوجه مدرسه و دانشگاه کرده است ؛ مدرسـه و دانشـگاه هم در انجام آن ها با دشواری هایی روبه رو شده اند.
/(رجوع شود به تصویر صفحه) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجه گیری الف ) مدرسه تصوری برنامه درسی تجربه شده ، تجربه ی فراگیـران از برنامـه درسـی و دریافـت اثـر آن اسـت (محبی ، ١٣٨٩)؛ که توصیف آن حسـب اتفاقـات و فعـل و انفعـالاتی کـه بـرای مخاطـب حـادث مـی شـود امکان پذیر است (فتحی واجارگاه ، ب ١٣٨٦).
برای نمونه دانش آموز پسر سال دوم تجربی انتظارش را از مدرسه این چنین بیان می دارد: «به نظر من باید اون شرایط داخل مدرسه رو با شرایط اجتماعی تطابق بدیم نـه ایـن کـه بیاییم یک قسمت ایده آلی رو از خودمون توی مدرسه ایجاد کنیم .
دانش آموزان نیز با تجربه زیسته ی خود از مدارس و واقعیـت هـایی کـه در کـلاس هـای درس و برنامه درسی است آرمان ها و رؤیاهایی را برای زندگی در مدرسه و کلاس درس به تصویر می کشـند که در اینجا به نمونه هایی از آن اشاره می شود.