چکیده:
هدفاین پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری در شرکتهای بیمه و نهادینه کردن فرهنگ نوآوری در صنعت بیمه کشور است تا شرکتهای بیمه بتوانند نقش و تأثیر خود را در جامعه افزایش داده و با جلب اعتماد عمومی، ضریب نفوذ بیمه در کشور بهبود یابد. لذا بهمنظور کاهش مسائل و چالشهای پیشروی صنعت بیمه کشور و با هدف بهبود نوآوری در صنعت بیمه سعی شده با توجه به ویژگیهای شرکتهای بیمه ایرانی، ضمن مطالعه و تحلیل الگوها و مدلهای مختلف نوآوری و شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر نوآوری در شرکتهای بیمه، مدل مفهومی اولیه متناسب با نوآوری در صنعت بیمه کشور طراحی شود و این مدل به صاحبنظران، متخصصین و خبرگان بیمه و اساتید دانشگاه ارائه و پس از جمعآوری نظرات آنان، با بررسی و لحاظ کردن این نظرات، پرسشنامه میدانی تنظیم و پس از تجزیهوتحلیل آماری و سنجش میزان دخالت هریک از متغیرها در مدل پیشنهادی و آزمون صحت و قابلیت اجرای آنها در عمل، نهایتا مدل ساختاری نوآوری در صنعت بیمه کشور استخراج و آزمون شده وراهکارهایی برای نوآوری در صنعت بیمه کشور ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
"- در تحقیق دیگری که در دانشکدة مدیریت دانشـگاه تهـران و بـا هـدف بررسـی عوامل و زمینه های تمرکززدایی با استفاده از مدل سه شـاخگی، توسـط دکترحسـن میرزایی اهرنجانی و پیمان باقرنژاد انجام شد، این نتیجه به دست آمد کـه تمرکـز و عدم تمرکز به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنـده سـاختار سـازمانی، بـر کـانون و ماهیت تصمیم گیری تأکید دارد و سازمانها از طریق به کارگیری نظام تصمیم گیری غیرمتمرکز، ضمن تسری و تعمیم احساس مسئولیت پذیری میان کارکنان، منجـر بـه بروز خلاقیت در آنان شده و ازسویدیگر میتوانند از عدم تمرکز سازمانی به عنوان یکی از اهرمهای کارساز در دستیابی به اثربخشی و کارایی در سازمان که درنهایـت بهرهوری را به دنبال خواهد داشت ، استفاده کنند.
در مرحله اول، روایی مدل پیشـنهادی، براسـاس ادبیـات موضـوع و بـا اسـتفاده از یافته های توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرارگرفت که این امر با مروری بر پیشینه پژوهش های انجام شده و با استفاده از مدل تحلیلی سه شـاخگی بـه عنـوان مبنـای اصلی طراحی مدل مفهومی صورت پذیرفت و براساس آن عوامل مؤثر بر نـوآوری در شرکت های (صنعت ) بیمه کشور در قالب سه گروه عوامـل اصـلی: سـاختاری، رفتاری (محتوایی) و زمینه ای (محیطی) و ١٤ گروه عوامل فرعی زیرمجموعـه آنهـا شناسایی و تعیین شدند.
در بعد نوآوری رفتاری، عوامل مکنون آن شامل کارکنان و مدیران، آموزش و فرهنگ سازمانی باقیمانده و تأیید شـدند و در بعد نوآوری زمینه ای، عوامل مکنون آن شامل عوامل محیطی (محیط سیاسی، اداری، اجتماعی و اقتصادی)، عوامل حمایتی و نظارتی و عوامـل مربـوط بـه کسـب وکـار باقیمانده و تأیید شدند و تأثیر آنها بر عوامل نوآوری در صـنعت بیمـه بـا عوامـل مکنون آن شامل : اصلاح فرایندها و استراتژیها، ارائه محصولات جدیـد و افـزایش سهم بازار، جلب رضایت بیشتر مشتریان و نهایتا فضای مناسب بـرای نـوآوری در صنعت بیمه نیز به اثبات رسید."