چکیده:
تغییر به عنوان تنها عنصر ثابت زمان ما از ویژگیهای جهان با تحولات پرشتاب امروز
است. براساس نظریه شتاب تاریخ، که به رشد سریع تغییرات در زمانهای اخیر اشاره دارد،
علم و فناوری عامل اصلی این تغییرات هستند. دانشگاهها نیز به عنوان مرکز تولید و
نشر این دو عامل کلیدی و مزیت آفرین برای ملتها در کانون توجه دولتها و سازمانهایی
قرار گرفتهاند که درک درستی از رقابت و توسعه دارند. در هر جامعهای دانشگاهها
محور و موتور توسعه تلقی میشوند، اما بررسیهای این پژوهش حاکی از آن است که نگاه
به دانشگاه در جامعه ایرانی به گونه دیگری است. در این مقاله یافتههای مطالعهای
ارائه شده که 9 مانع یادگیری بالفعل و 5 حلقه رشد بالقوه را در دانشگاههای
ایرانی مورد بررسی و مفهومسازی سیستمی قرار داده است. در این پژوهش دانشگاه X به
عنوان دانشگاه مورد مطالعه و دانشگاه Y به عنوان دانشگاه طرف مقایسه برگزیده شده
است.
خلاصه ماشینی:
"] شکل3- پویایی تعارض و تنش ناشی از مانع قطبیت گرایی در دانشگاهX [منبع: یافتههای پژوهش] مانع دوم، قومیت گرایی: قومیت گرایی ملت در سطح ملی که اثرهای آن در سطوح مختلف سازمانهای کشورمان همچون دانشگاه X مشهود است، درکنار تبعیت استراتژیهای این سازمان علمی– فرهنگی از مکتب قدرت در طول زمان سبب بروز پدیده خویشاوند سالاری[18] در آن شده است.
اگر مدیران و دست اندرکاران دستگاههای علمی- فرهنگی دغدغه بهبود و یادگیری در دانشگاههای کشورمان را در سر میپرورانند، باید با توجه به پنج حلقه رشدی که در این نوشتار معرفی شد، به پیادهسازی شش فرمان یادگیری زیر مبادرت ورزند که عبارت است از: تقویت هویت و غرور ملی به جای پرداختن به مقولههایی همچون امت، قومیت و قطبیتگرایی؛ ایجاد چشمانداز مشترک بر اساس ارکان جهتساز سند چشمانداز ملی و انتقال و اعلام [نه ابلاغ] آن به تمام لایههای سازمانی [با در نظر داشتن برقراری ارتباط اثربخش با دانشگاههای جهان تراز و با هدف شکستن مرزهای دانش]؛ ایجاد و توسعه مدلهای ذهنی مشترک در سطح سازمان؛ توسعه مهارتهای فردی افراد در سطح سازمان به منظور حل مسائل واقعی سازمان و جامعه؛ توسعه تفکر سیستمی به جای تفکرخطی به منظور تحلیل و درک درست مسائل پیچیده؛ ایجاد شرایط مطلوب برای گفتگوی سازنده بین افراد سازمان در چارچوب پارادایم موج سوم و تقویت حس ملیگرایی از طریق برجسته ساختن ارزشهای ملی بین افراد در چارچوب اندیشههای جهانی."