چکیده:
جامعة انگلستان در آغاز دورة مدرن، مردسالار بود. گسترة قراردادهای مردسالارانه در عصر الیزابت، زنان را موجوداتی نیازمند کنترل و تحکم از جانب مردان نشان میدهد. در اغلب نمایشنامههای شکسپیر، تقابل بین زن و ایدئولوژی مردسالار به تصویر کشیده شده است. مخالفت بعضی از زنان با ایدئولوژی مردسالار در نمایشنامههای شکسپیر و عاقبت این تنشها در کار ادبی، نقطة تقابل بین استفان گرینبلات- که یکی از نظریهپردازان اصلی نوتاریخیباوری است- و آلن سینفیلد- که از متفکران مادیگرایی فرهنگی است- به شمار میرود. با توجه به دیدگاههای گرینبلات، مخالفت زن در نمایشنامههای شکسپیر درنهایت، توسط ایدئولوژی مردسالار هضم میشود. از سوی دیگر، سینفیلد و سایر مادیگرایان فرهنگی، به پایان این مخالفتها در نمایشنامههای شکسپیر خوشبیناند. به باور آنان، تناقض در درون ایدئولوژی مردسالار، بهوسیلۀ حضور بعضی از زنان مانند پاولینا نشان داده میشود. مقالة حاضر مطالعهای است برای نشاندادن اینکه چگونه صدای زن، ایدئولوژی برتر را به چالش میکشد.
خلاصه ماشینی:
مخالفت بعضی از زنان با ایدئولوژی مردسالار در نمایشنامه های شکسپیر و عاقبت این تنش ها در کار ادبی ، نقطۀ تقابل بین استفان گرینبلات - که یکی از نظریه پردازان اصلی نوتاریخیباوری است - و آلن سینفیلد- که از متفکران مادی گرایی فرهنگی است - به شمار میرود.
به عبارت دیگر، سینفیلد (١٩٩٢: ٤٩) معتقد است که در کشمکشی طولانی ، ممکن است گاهی قدرت مسلط ، گفتمان خود را حفظ کند و گاهی هم این مقاومت است که ایدئولوژی حاکم را محکوم به شکست می کند؛ بنابراین ، نمی توان درمورد فرجام مقاومت ، از پیش قضاوت کرد.
همان طورکه اشاره شد، سینفیلد (١٩٩٢: ٤٩) با تکیه بر همین نظر می گوید که در نزاعی ادامه دار ممکن است گاهی قدرت مسلط ، گفتمان خود را حفظ کند و گاهی هم این مقاومت است که ایدئولوژی حاکم را به شکست وامی دارد؛ بنابراین ، نمی توان و نباید درمورد فرجام نزاع بین قدرت و مقاومت پیش داوری کرد؛ بلکه باید به وجود لایه هایی از گفتمان انتقادی رضایت داد.
» به عبارت دیگر، نمایشنامه های شکسپیر با نشان دادن شکست رابطۀ برابر زن و مرد و همچنین انقیاد صدای زن دربرابر قدرت شاه ، به تماشاچی / خواننده می قبولاند که آنچه در فرهنگ مسلط به عنوان گفتمان مردسالار وجود دارد، تنها طریق سعادت و کمال زن است .
), (1985), Political Shakespeare: New Essays in Cultural Materialism, Manchester University Press, Manchester.