چکیده:
امروزه شناسایی زیرساخت های لازم برای ایجاد نوآوری در سازمان ها اهمیت زیادی دارد. در پژوهش های گذشته زیرساختها را بهطور مجزا مطالعه کردهاند اما در پژوهش حاضر تلاش شده است با مدلی جامع اثرات مستقیم و غیرمستقیم سرمایة اجتماعی و رهبری تحولآفرین بر عملکرد نوآوری، با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بررسی شود. این مطالعه در نمونه ای210 نفری از کارکنان شرکت شاتل شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام گرفته است. برای تجزیهوتحلیل دادهها روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار Lisrel8.8 بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای برونزا (سرمایة اجتماعی و رهبری تحولآفرین) بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و مستقیم نمیگذارند، اما متغیرهای برونزا بر یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری تأثیر مثبت و مستقیم میگذارند. همچنین، مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری و یادگیری سازمانی تأثیر مثبت و مستقیم گذاشته و بالاخره یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری تأثیر مثبت، مستقیم و معنادار گذاشته است.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش های گذشته زیرساخت ها را بـه طـور مجزا مطالعه کرده اند اما در پژوهش حاضر تلاش شده است با مدلی جـامع اثـرات مسـتقیم و غیرمسـتقیم سـرمایۀ اجتمـاعی و رهبـری تحول آفرین بر عملکرد نوآوری، با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بررسی شود.
این رهبران به عنوان مربیان و مشاوران عمل میکنند و به توسعۀ فردی، یادگیری، و تأمین نیازهای تک تک زیردستان توجـه دارنـد، بـرای کارکنـان ، معنـا، چالش ، حس مأموریت ، چشم انداز گسترده تر و متعالیتر، احترام و اعتماد فراهم میکنند، بـه عنـوان مدل های نقش برای کارکنان خود عمل مـیکننـد، فضـای اعتمـاد پـرورش مـیدهنـد و کارکنـان را برمیانگیزانند تا فراتر از نفع شخصی و برای سـازمان فعالیـت کننـد ( ,٢٠٠٤ ,Spangler &Atwater .
باورصـاد و همکاران (١٣٩٣) در پژوهش خود با عنوان «بررسی رابطۀ سـرمایۀ اجتمـاعی بـا مـدیریت دانـش ، یادگیری سازمانی و عملکرد مالی شرکت های تولیدی در اسـتان خوزسـتان » نشـان دادنـد سـرمایۀ اجتماعی به طور مثبت و معناداری با مدیریت دانش مرتبط است .
یافته های تحقیق یافته های این پژوهش از طریق بررسی مدل های اندازه گیری متغیرهای برون زا (سرمایۀ اجتمـاعی و رهبری تحول آفرین ) و متغیرهای درون زا (یادگیری سازمانی ، مدیریت دانش و عملکرد نوآوری ) با رویکرد تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و مرتبۀ دوم در نرم افزار Lisrel و بررسـی مـدل سـاختاری پژوهش ، به دست آمده است که در ادامه به تفصیل بیان می شود.
"Leadership and organizational learning's role on innovation and performance: lessons from Spain".