چکیده:
با ظهور فنآوریهای جدید انفورماتیک، تحولاتی در تواناییهای واحدهای صنعتی، روشهای تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاهها ایجاد شده که بر اهمیت رشد و توسعۀ صنایع کوچک و متوسط در ساختار صنعتی کشورها افزوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ هوش رقابتی مدیران با نوینسازی صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی میباشد. در این پژوهش، ابعاد هوش رقابتی بر اساس نظریۀ دانشکدۀ مدیریت فرانسه (GTILAB) شامل آگاهیهای تجاری، وضعیت رقبا، فنآوری تکنیکی و راهبردی- اجتماعی با شاخصهای نوینسازی صنایع کوچک تعیین شده است. جامعۀ آماری پژوهش، مدیران صنایع کوچک سازمان مورد مطالعه به تعداد 2713 نفر میباشد. حجم نمونۀآماری با استفاده از رابطۀ کوکران 337 به دست آمده است. روش نمونۀگیری به صورت تصادفی طبقهای میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته میباشد. مدل ارائه شده با استفاده از معادلات ساختا ری (SEM) با حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از داده های جمع آوری شده از مدیران صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی نشان میدهد که هوش رقابتی بر ابعاد چهارگانۀ آن با نوینسازی صنایع کوچک مورد مطالعه، تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش، رابطۀ هوش رقابتی مدیران براساس نظریۀ دانشکدۀ مدیریت فرانسه و ابعاد آن شامل: آگاهی تجاری (بازاریابی)، آگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فن آوری تکنیکی، آگاهی راهبردی و اجتماعی با نوین سازی صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی تعیین شده است.
پژوهش فوق به دنبال این بوده است که آیا مدیر توجه عمیق خود را به تولید در سازمان معطوف می دارد؟ و یا این که رضایتمندی افراد را مدنظر قرار می دهد؟ و یا این که هر دو مورد نظر متوجه مدیر می باشد؟ نتایج پژوهش وی نشان داد که مدیران واحدهای صنعتی سبک های مختلف رهبری را در سازمانهای خود به کار میگیرند و میزان موفقیت پیشرفت آنان در ادارۀ واحد صنعتی خویش با سبک اعمال شده ارتباط دارد؛ کرمی (1386) در پژوهشی به بررسی دیدگاه مدیران ارشد در فرآیند مدیریت استراتژیک در بنگاه های کوچک و متوسط صنایع الکترونیک انگلستان با توجه به محیط داخلی و خارجی پرداخته است.
روایی و پایایی برای مدل اندازهگیری شاخصها روایی همگرا پایایی ترکیبی آلفای کرونباخ آگاهی فن آوری و تکنیکی 58/0 85/0 77/0 شاخص فنی 62/0 89/0 85/0 شاخص اقتصادی 65/0 85/0 73/0 آگاهی راهبردی 65/0 88/0 82/0 آگاهی از وضعیت رقبا 70/0 90/0 86/0 آگاهی تجاری 77/0 93/0 90/0 هوش رقابتی 57/0 94/0 92/0 نوین سازی صنایع کوچک 54/0 92/0 91/0 نهایتا معیار بعدی روایی واگرا میباشد که میزان رابطه یک متغیر با شاخصهایش در مقایسه رابطه آن متغیر با سایر متغیرها است."