چکیده:
این مقاله در پی شناسایی تجربی سلسله مراتب ارزشهای نظام ارزشی دانشجویان در منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح AGIL و سلسله مراتب سیبرنتیکی نظریه کنش اجتماعی پارسونز میباشد که طی آن ارزشها در ابعاد چهارگانه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مطالعـه میشوند. همچنیـن بررسی برخی از عوامل موثـر بر ارزشها نظیر محیط آمـوزشی، محیط زیست، میزان دینداری، موقعیت اجتماعی ـ اقتصادی، رسانههای جمعی، تعداد واحدهای درسی گذرانده شده، سن، جنس و ... بر سلسله مراتب ارزشی در برشهای عمودی و افقی، از سئوالات و اهداف فرعی این مطالعه محسوب میگردد. جامعه آماری تحقیق مجموعا 125431 نفر در سال تحصیلی 86- 1385 بودهاند که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران مجموعا تعداد 382 نفر محاسبه گردید. همچنین در این مطالعه، نمونهها به روش سهمیهای بر حسب جنس و دانشکده از شش دانشگاه در منطقه چهار دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل یافته است. روش تحقیق تلفیقی از روشهای پیمایشی و مقایسهای (پس رویدادی) میباشد که به شیوه مقطعی در سطح خرد از طریق پرسشنامه، جمع آوری اطلاعات گردیده است که برای سنجش ارزشهای چهارگانه نیز از مقیاس خود ساخته، بهرهگیری شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که سلسله مراتب ارزشهای دانشجویان به ترتیب شامل: ارزشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که در هر یک از ارزشهای چهارگانه فوق، به ترتیب گویههای پیشرفت و ترقی، اعتماد، آزادی فکر، بیان، اندیشه و تفکر، در اولویت اول آنان قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل تطبیقـی سلسله مراتب ارزشی دانشجـویان دانشگاه آزاد اسلامی دکتر وحیـد قاسمـی 1 و محسن قاسمـی 2 چکیده: این مقاله در پی شناسایی تجربی سلسله مراتب ارزشهای نظام ارزشی دانشجویان در منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح AGIL و سلسله مراتب سیبرنتیکی نظریه کنش اجتماعی پارسونز میباشد که طی آن ارزشها در ابعاد چهارگانه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مطالعـه میشوند.
یافتههای فرضیه چهار در آزمون این فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه سلسله مراتب ارزشهای دانشجویان جمعیت مورد مطالعه برحسب میزان واحدهای درسی طی شده آنان تفاوت میپذیرد، در برش عمودی بر حسب میانگین، با توجه به جدول (12) مشاهده میگردد که سلسله مراتب ارزشهای دانشجویان در هر سه زیر گروه دانشجویان با تعداد کم، متوسط و زیاد واحدهای درسی طی شده، یکسان نیست و سلسله مراتب ارزشی برای واحدهای گذرانده "کـم" به ترتیب عبارت است از ارزشهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی؛ و همچنین برای واحدهای گذرانده "متوسط" عبارتست از ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و در نهایت برای واحدهای گذرانده "زیاد" به ترتیب عبارتست از ارزشهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی.
5- نتیجه دیگر که از این تحقیق گرفته شد، این است که وسایل ارتباط جمعی و رسانههای جمعی به عنوان یکی از عوامل جامعهپذیری تأثیر معناداری در سلسله مراتب ارزشهای دانشجویان مورد مطالعه دارد به طوری که هر چه میزان استفاده از رسانههای جمعی زیادترمیشود، بر میانگین ارزشهای چهارگانه دانشجویان افزوده میشود و شواهد آماری حاکی از تفاوت معنیدار میانگین ارزشهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانشجویان در سطوح استفاده کـم تـا زیـاد از رسانههای جمعی دارد، لذا اهمیت رسانههای جمعی در اثرگذاری بر نظام ارزشی دانشجویان، معلوم میگردد که ممکن است با توجه به ماهیت و محتوای هریک از آنها در جهت تثبیت و یا استحـاله ارزشی افراد عمل نماید.