Skip to main content
فهرست مقالات

کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 49 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : اختلال هماهنگی رشدی، کودکان، میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی، کارکردهای اجرایی، بازداری، آزمون، پژوهش، کارکردهای اجرایی در کودکان، هماهنگی رشدی با کودکان عادی، عصبی، حرکتی، کارکردهای اجرایی سازمان‌دهی و تصمیم‌گیری، اختلال هماهنگی رشدی با کودکان، میزان شیوع، تصمیم‌گیری، اختلال نقص توجه، دانش‌آموزان، سازمان‌دهی، خرده مقیاس، کودکان عادی تفاوت، عادی، ویلسون، دختر، میزان کارکرد بازداری در کودکان، بیش‌فعالی و اختلال هماهنگی رشدی، نارسایی، فرضیه، خرده مقیاس سازمان‌دهی و تصمیم‌گیری، بیش‌فعالی، هماهنگی رشدی در کارکردهای اجرایی

خلاصه ماشینی: "کارکردهای اجرایی در هدف‌دار بودن حرکت و به بیان دیگر در کنترل حرکت نقش بسیار مهمی دارند(بار کلی،1997)، بنابراین،وجود مشکلات قابل‌توجه در هماهنگی حرکتی،نوشتن، حرکت‌های ظریف و حرکت‌های بزرگ و وجود نارسایی در ادراک زمان این احتمال را مطرح می‌کند که شاید کودکان دارای‌ اختلال هماهنگی رشدی نیز همچون کودکان دارای اختلال نقص‌ توجه/بیش فعالی(نوع مرکب)در کارکردهای اجرایی مشکل‌ دارند. به‌طور کلی،از آنجا که پژوهش‌های پیشین به‌طور عمده بر شناسایی ویژگی‌های‌ کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تأکید کرده و کمتر در صدد بررسی سازوکارهای زیربنایی سبب شناختی فرآیندهای‌ عصبی شناختی بوده‌اند(زیکموندسن‌35و وایتینگ‌36،2002)،در پژوهش حاضر سعی شده است تا نقش کارکردهای اجرایی در سبب‌شناسی مشکلات یاد شده در کودکان دارای این اختلال‌ بررسی و مطالعه شود. جدول 1-مقایسهء کارکردهای اجرایی در دو گروه با و بدون اختلال‌ هماهنگی رشدی بحث این پژوهش به منظور بررسی وضعیت کارکردهای اجرایی‌ شامل سازمان‌دهی،تصمیم‌گیری-برنامه‌ریزی و بازداری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی صورت گرفت. آزمون فرضیه سوم نشان داد که کودکان دارای اختلال‌ هماهنگی رشدی در کارکرد تصمیم‌گیری-برنامه‌ریزی ضعیف‌تر از همتایان عادی خود هستند. یکی از این محدودیت‌ها،عدم‌ کنترل اختلالات همبود با اختلال هماهنگی رشدی در آزمودنی‌ها است،چراکه احتمال دارد همبودی برخی اختلالات عصبی‌ (1)- Pineda (2)- Lopera (3)- Palacio (4)- Ramirez (5)- Henao (6)- Smits-Englsman (7)- Westenberg (8)- Duysens (9)- psychostimulant (10)- oáDriscoll (11)- Klimkeit (12)- Mattingley (13)- Sheppard (14)- Lee (15)- Bradshaw (16)- Marlowe (17)- Anderson حرکتی همچون اختلال نقص توجه/بیش فعالی یا اختلالات‌ یادگیری بر یافته‌های تحقیق اثر گذاشته باشد که این مسئله باید موردتوجه پژوهشگران بعدی قرار بگیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.