Skip to main content
فهرست مقالات

تاملی در نظریه های تاریخ معاصر

نویسنده:

(20 صفحه - از 8 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : تاریخ معاصر، تاریخ، تعیین مقطع تاریخ معاصر، سرآغاز تاریخ معاصر ایران، ایران، انقلاب مشروطیت، آغاز تاریخ معاصر ایران، انقلاب مشروطیت ایران سرآغاز تاریخ، مشروطیت ایران سرآغاز تاریخ معاصر، تقسیم‌بندی، قاجاریه، بحث تعیین مقطع تاریخ معاصر، تمدن، تاریخ معاصر ایران انقلاب مشروطیت، اسلامی، غرب، اروپا، دیدگاه، ایران سرآغاز تاریخ معاصر ایران، تقسیم‌بندی تاریخ، سیاسی، تقسیم‌بندی تاریخ و تعیین مقطعی، زمان حال، نظریه‌های تاریخ معاصر، جامعه، مقطع تاریخ معاصر ایران، تمدن غرب، تقسیم‌بندی مقاطع تاریخ و تعیین، دوره قاجاریه، مفهوم

خلاصه ماشینی: "این نوشته در پی‌ تحمیل تعمیمها و انتزاعات‌ ذهنی بر روند تحولات تاریخی‌ نیست بلکه بر آن است که‌ شناخت درست زمان حال، تقسیم‌بندی تاریخ و تعیین‌ مقطعی به نام«تاریخ معاصر»را می‌طلبد و مهم‌تر از آن،در پی‌ آن است که چه مقطعی از تاریخ‌ ایران را می‌توان به‌عنوان تاریخ‌ معاصر تلقی کرد و چرا؟ اکنون که ضرورت تعیین‌ مقطع تاریخ معاصر روشن‌ شد،چگونگی تعیین این مقطع‌ مطرح می‌شود. ثالثا،بر پایه تعریفی که از تاریخ معاصر ارائه دادیم،آیا همه عناصر تشکیل‌دهنده زمان‌ حال،تولد و حیات خود را از مشروطیت آغاز می‌کنند تا به‌طور منطقی بتوان آن را سرآغاز تاریخ‌ معاصر دانست؟برای نمونه:آیا می‌توان منشأ اندیشه ولایت فقیه را که در ایران امروز حضور مؤثر دارد،از نظر تاریخی به مشروطیت منتهی ساخت؟آیا می‌توان منشأ نظام آموزشی و آشنایی‌ با علوم جدید را(حتی اگر به صورت نمادین و قراردادی،تأسیس دار الفنون را سرآغاز نظام‌ آموزشی جدید بدانیم)به انقلاب مشروطیت منتسب کرد؟آیا نظام اداری کنونی ما تولد خود را مرهون انقلاب مشروطیت است؟آیا ما غرب ستیزی و استقلال خواهی کنونی خود را از مشروطیت شروع کردیم؟آیا زمان حال را بدون توجه به نوگرایی دینی می‌توان درک کرد و آیا می‌توان انقلاب مشروطیت را سرآغاز این نوگرایی و جنبش احیاء دانست؟و آیا... در دیدگاه مورد بحث،این پرسشها مطرح می‌شود که آیا می‌توان بدون‌ مطالع تشیع و سیر تحول آراء فقهی فقها و تفوق اصولیان بر اخباریان و تأثیر چشمگیر آن بر تحولات سده‌های اخیر،ایران امروز را شناخت؟و آیا تشیع از زمان قاجاریه مبنای اندیشه و عمل جامعه ایران قرار گرفت؟بدیهی است که پاسخ این پرسش منفی است و به همین سبب‌ دیدگاه مورد بحث،سرآغاز تاریخ معاصر ایران را تأسیس سلسله صفویه دانسته و دوره قاجاریه‌ را برای این منظور مناسب نمی‌داند."

صفحه:
از 8 تا 27