چکیده:
بازار هدف بخشي از فرايند تقسيم بندي بازار است که در آن، مشتريان را با نيازها و عادات خريد مشابه در يک
گروه طبقه بندي ميکند. مشتريان تامين کننده منافع مالي سازمان مي باشند. لذا نه تنها شناخت نيازهاي آشکار آنان،
بلکه پيش بيني، تعيين و هدايت نيازهاي پنهان مشتريان، طراحي و اجراي برنامه هاي ارائه خدمات در جهت رفع اين
نيازها براي جذب مشتري از ارکان اساسي هرگونه فعاليت در سازمان مي باشد. لذا هدف از پژوهش حاضرشناسايي
و بخشبندي بازار هدف به تفکيک هر گروه از مشتريان بانک سپه شهرستان بندر عباس بوده است. سوال اصلي ما
در اين مطالعه آن است که، اولا اصلي ترين شاخص هاي بخش بندي بازارهاي هدف شعب بانک سپه بندر عباس
کدامند؟ وثانيا رتبه بندي اين شاخصها چگونه است ؟ روش تحقيق بکارگرفته شده دراين پژوهش ازلحاظ هدف،
کاربردي واز لحاظ جمع آوري اطلاعات توصيفي پيمايشي بوده که ابزار مورد استفاده در آن دو پرسشنامه بوده است که پرسشنامه شماره 1، محقق ساخته بوده و ضريب آلفاي کرونباخ آن 94.0 به دست آمد که اين نشان از . است که پرسشنامه شماره 1، محقق ساخته بوده و ضريب آلفاي کرونباخ آن 0
پايايي خوب آن دارد. حجم نمونه اين پرسشنامه 100 نفر بوده است. اما پرسشنامه شماره 2 که پرسشنامه مقايسات
زوجي است در ميان 22 نفر از کارشناسان و خبرگان شعب بانک سپه بندر عباس توزيع شده است. روش مورد استفاده برای رتبه بندی شاخصها تکنیک AHP و نرم افزار اکسپرت جویس بوده و به منظور بررسی آزمون فرضیات تحقیق از آزمون تی و نرم افزار SPSS استفاده شده است.نتایج حاکی از آن بوده که ارائه خدمات از طریق برنامه های بازاریابی دارای بالاترین رتبه از میان شاخصهای بخش بندی بازار بوده است.
خلاصه ماشینی:
سوال اصلي ما در اين مطالعه آن است که ، اولا اصلي ترين شاخص هاي بخش بندي بازارهاي هدف شعب بانک سپه بندر عباس کدامند؟ وثانيا رتبه بندي اين شاخصها چگونه است ؟ روش تحقيق بکارگرفته شده دراين پژوهش ازلحاظ هدف ، کاربردي واز لحاظ جمع آوري اطلاعات توصيفي پيمايشي بوده که ابزار مورد استفاده در آن دو پرسشنامه بوده است که پرسشنامه شماره ١، محقق ساخته بوده و ضريب آلفاي کرونباخ آن ٠.
جغرافيايي همگن نبودن اندازه بازار مشتريان جلب مشتريان بانک سپه استفاده از ارائه خدمات از فناوريهاي طريق برنامه هاي پيشرفته بازاريابي تطابق محصولات رشد بازار با الگوي رفتاري مشتريان هدف از نگارش اين مقاله شناسايي و بخش بندي بازار هدف به تفکيک هر گروه از مشتريان بانک سپه شهرستان بندر عباس مي باشد.
3 ماتريس نرماليزه شاخصها اندازه بازار تطابق محصولات با رفتار رقابت پذيري همگن نبودن مشتريان استفاده از فناوريهاي پيشرفته موقعيت جغرافيايي سود آوري بالقوه رشد بازار ارائه خدمات از طريق برنامه هاي بازاريابي ميانگين هر سطر اندازه بازار 077 .
نتايج تکنيک AHPحاکي از آن است که طبق نظر خبرگان مبني بر پر کردن جدول مقايسات زوجي ماتريس اوزان به دست آمده براي هر يک از عوامل و رتبه بندي نهايي شاخصها به شرح ذيل است : رتبه بندي نهايي، شاخصهاي بخش بندي بازارهاي هدف در جذب مشتريان شعب بانک سپه بندر عباس شاخصها وزن رتبه ارائه خدمات از طريق برنامه هاي بازاريابي رقابت پذيري اندازه بازار 1 24 .