چکیده:
اهدافی که در آغاز برای دولت الکترونیک تصور شده بود، امروزه به سمت ارائه خدماتی که نیاز بالاتر شهروندان را پاسخگو باشد و دسترسی بیشتری را برای آنها فراهم آورد، تغییر جهت داده است. در نتیجه ضروری است که یک مدل اثربخش مناسب برای سنجش موفقیت چنین دیدگاهی توسعه داده شود. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی دولت از دیدگاه شهروندان است. در این پژوهش، با مطالعه حوزههای متفاوت (سیستمهای اطلاعاتی، تجارت الکترونیک و بازاریابی)، یک مدل اثربخش جهت سنجش موفقیت خدمات الکترونیکی دولت از دیدگاه شهروندان توسعه داده شده است. رضایت شهروندان یکی از معیارهای موفقیت دولت الکترونیک پیشنهاد شده است و ارتباط آن با کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات الکترونیک، سودمندی ادراکشده، سهولت کاربرد ادراکشده و اعتماد دولت الکترونیک مورد آزمون قرار گرفته است. برای آزمون مدل پیشنهادی، خدمت ثبت سفارش الکترونیک دولتی در جمهوری اسلامی ایران بهعنوان حوزه تحقیق انتخاب و یک رویکرد کمی برای آزمون مدل تحقیق استفاده شده است. روش «تحلیل آماری همبستگی» جهت آزمون فرضیهها، استفاده شده است. نتایج تجزیهوتحلیلها نشان داد که بیشتر روابط پیشنهادی مورد تایید است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، با مطالعه حوزه های متفاوت (سیستم های اطلاعاتی، تجارت الکترونیک و بازاریابی)، یک مدل اثربخش جهت سنجش موفقیت خدمات الکترونیکی دولت از دیدگاه شهروندان توسعه داده شده است .
رضایت شهروندان یکی از معیارهای موفقیت دولت الکترونیک پیشنهاد شده است و ارتباط آن با کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات ، کیفیت خدمات الکترونیک ، سودمندی ادراکشده ، سهولت کاربرد ادراکشده و اعتماد دولت الکترونیک مورد آزمون قرار گرفته است .
در نتیجه ، توسعه یک چهارچوب مفهومی ایده آل برای اندازه گیری میزان موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی الزامی است و میتواند به دولت در جهت بهبود ارائه خدمت کمک کند؛ لذا در این مطالعه با توجه به رویکرد مسئله اصلی پژوهش که توسعه یک چارچوب مفهومی برای ارزیابی موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی ثبت سفارش بازرگانی دولت است ، سوالاتی مطرح میشود که عبارت اند از اینکه عوامل تاثیرگذار بر موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی ثبت سفارش بازرگانی کدام اند؟ و این عوامل شناساییشده تا چه حد به یکدیگر وابسته اند؟ موفقیت به صورت گسترده ای در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی ( ,Rai ,١٩٩٢,DeLone ٢٠٠٢) و تحقیقات تجارت الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفته است (٢٠٠٣ ,DeLone).
برای موفقیت سیستم های اطلاعاتی و موفقیت تجارت الکترونیک ، محققان به مسائلی اشاره کردند که به رضایت ختم میشود (کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات ، کیفیت خدمات ادراکشده ، سهولت کاربرد ادراک شده و اعتماد) (,١٩٩٢ ,DeLone ٢٠٠١ ,Molla).
"The DeLone & McLean Model of information system success: A Ten-Year Update", journal of management information system, 19(4): 9-30.