Skip to main content
فهرست مقالات

نشانه های فیلم سیاه در سینمای روز

نویسنده:

(5 صفحه - از 24 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، ژانر، زنان، ژانر نوآر، فیلم‌های نوآر، عوامل اصلی پیدایش ژانر نوآر، کارگردانی، تماشاگر، پیدایش فیلم نوآر مردان، فیلم سیاه در سینمای روز

خلاصه ماشینی:

"کیوان علی محمدی نشانه‌های فیلم سیاه در سینمای روز این که ژانر نوآر همواره مورد توجه و علاقه‌ی‌ فیلم‌سازان اندیشمند قرار گرفته و این فیلم‌ سازان یا از طریق بازسازی فیلم‌های قدیمی این‌ ژانر مانند فیلم تنگه‌ی وحشت(به کارگردانی‌ ماتین اسکورزیسی که بازسازی فیلمی به‌ همین نام و به کارگردانی جی. تامپسون، 1962 است)و یا ساخت فیلم‌های نو مانند چرخش(به کارگردانی الیور استون)و پالمتو (به کارگردانی فولکو اشلندورف)به ژانر نوار گرایش داشته‌اند،مبین این حقیقت است که این‌ ژانر عرصه‌ی پویایی‌ست برای فیلم‌سازانی که‌ می‌خواهند دیدگاه‌های زیبایی‌شناختی و روان‌کاوانه‌ی خود را در این گونه‌ی سینمایی‌ مطرح کنند. فولکراشلندروف،همانند پیشینیان خود که‌ بانی اصلی پیدایش این ژانر در سینمای آمریکا بودند،این گونه‌ی سینمایی را زمینه‌ای مناسب، برای کشف می‌یابند و می‌کوشند از راه شکل،ما را با زوایای پنهان انسان‌ها و بسترهای فاسد اجتماعی آشنا کند. اما قهرمان نوآر در رویارویی‌ با طرح و نقشه‌ای که به او رائه می‌شود-معمولا از جانب زنان-نمی‌تواند تشخیص دهد که زنان‌ قصد فریب او را دارند و وارد تله‌ای می‌شود که‌ زنان پیش پای او قرار می‌داده‌اند و در پایان، هنگامی به توطئه پی می‌بردند که دیگر کار از کار گذشته است. برای نمونه در فیلم پالمتو هنگامی که همسر هری از هری(وودی هارلسون)می‌پرسد که چرا وارد این بازی شده است،ما به عنوان تماشاگر منتظریم که هری دلیل منطقی ارائه کرده و خود را تبرئه کند اما در پاسخ می‌گوید«آخه او خیلی زیبا بود. منتقدان‌ زن‌گرا از سویی به شدت به دیدگاه ضد زن این فیلم‌ها اعتراض دارند اما از سوی دیگر به دلیل‌ این که ژانر نوآر برای نخستین بار در سینمای‌ آمریکا،به زنان به عنوان موجوداتی ابله نگاه‌ نکرده است،بدان اهمیت می‌دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.