چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بهروزی روانشناختی با وفاداری کارکنان با تأکید بر فضیلت سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی – همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را کارکنان رسمی بانک کشاورزی استان یزد شامل 364 نفر تشکیل دادهاند. تعداد افراد نمونه بر مبنای جدول مورگان 185 نفر تعیین شد، که با روش طبقهای متناسب با تعداد کارمندان هر شعبه انتخاب شدند. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج نشان داد رابطة میان بهروزی روانشناختی و فضیلت سازمانی نسبت به سایر روابط از شدت بیشتری برخوردار است، بهطوری که یک واحد تغییر در بهروزی روانشناختی تغییری به میزان 53۷/0 در فضیلت سازمانی ایجاد میکند. شدت رابطة میان فضیلت سازمانی و وفاداری کارکنان برابر با 308/0 است. روابط مستقیم و غیرمستقیم میان بهروزی روانشناختی و وفاداری کارکنان به ترتیب، برابر با 274/0 و 165/0 است.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطۀ میان بهروزی روان شناختی و وفاداری کارکنان با تأکید بر نقش فضیلت سازمانی (مورد مطالعه : بانک کشاورزی استان یزد) سید حبیب الله میرغفوری ١، مسعود عطائی قراچه ٢، مصطفی گنجی اشکذری ٢،آرزو عالی ٢ ١.
در این زمینه ، پژوهش حاضر درصدد اسـت ، رابطۀ میان بهروزی روان شناختی و وفاداری کارکنان از طریق نقش واسطه ای فضیلت سـازمانی در میان کارکنان رسمی شاغل در شعب بانک کشاورزی استان یزد را بررسی کند.
p ,٢٠١٥ ,Bikos &De-paul ).
(رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : خدابخش و کیانی ، ١٣٩٢، ص ١٠٥٢ مدل مفهومی و فرضیه های پژوهش همان طور که پیش از این گفته شد، رگو و همکاران (٢٠١٠) در پژوهش خـود نشـان دادنـد، میـان بهروزی روان شناختی و فضیلت سازمانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) ابزار اندازه گیری متغیرها اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیه ها با سه پرسشنامۀ بهروزی روان شناختی ، فضیلت سـازمانی و وفاداری کارکنان جمع آوری شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در شکل ٢ و جدول ٥ ملاحظـه مـی شـود، بهـروزی روان شـناختی بـر فضـیلت سازمانی و وفاداری کارکنان اثر مثبت و مستقیم دارد.
براساس نتایج ، می توان ادعا کرد فرضیۀ مبنی بر وجود رابطۀ معنادار میان بهروزی روان شناختی و فضیلت سازمانی در سطح اطمینان ٩٥ درصد تأیید می شود.
نتایج این پژوهش نشان داد فرضیۀ دوم مبنی بر وجود تأثیر مثبت و معنادار فضیلت سازمانی بر وفاداری کارکنان در سطح اطمینان ٩٥ درصد تأیید می شود.
Organizational loyalty management of the strategic approach of human resources.