چکیده:
اوضاع جهانیمحمدرضاشاه پهلوی را واداشت تا به اقداماتیمعروف به انقلاب سفید دست بزند. اعطای حق رای به زنان یکی از این اقدامات بود که در پی آن زنان به مجلس شورای ملی راه یافتند. براینخستینبار،شش زن به نمایندگی دوره بیستویکم مجلس رسیدند.هاجرتربیت(1284تا 1352ش/1905تا 1973م) جزوبانوانی بود که در دورههای بیستویکم و بیستودوم مجلس نمایندهتهران شد. او از زنان فعال و متجدد زمان خود بود و چندینباراز تریبون مجلس سخنرانی کرد. موضوعاتی که درباره آنها گفتوگو کرد عبارتانداز: نقص بهداشت، تحصیل جوانان در خارج، بازنگشتن جوانان ایرانی ازخارج، کنگره زنان ایران، شرکت زنان در کلاسهای مبارزه با بیسوادی، هفته کتاب، اعلامیه حقوق بشر و خانواده ایرانی، روز مادر و... .در این نوشتار برآنیم تا نخست شرححالی از هاجر تربیت ارائه کنیم و سپس فعالیتهایاوو تاثیرات آنها را در دورههای بیستویکم و بیستودوم مجلس شورای ملی بررسی کنیم. این پژوهش با استفاده از شیوه تحلیل و توصیف و بهرهگیری از مشروح مذاکرات مجلس شورایملی انجام شده است. افزونبراین، روشگردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهایبوده و از همه منابع اعم ازپژوهشی و مطالعاتی و اسناد استفاده شده است.
The global situation forced Mohammad Reza Shah Pahlavi to take steps known as the
White Revolution. One of these measures was the granting of women's right to vote, which
led women to the National Assembly. For the first time, six women came to represent the
21st parliamentary term. HajarTarbiat (1284-1352 / 1905 to 1973) was a woman who was
the representative of Tehran during the Twenty-Twentieth and Twelfth Councils. He was
one of the most active and modern women of his time. He lectured several times from the
tribune. The topics that they discussed include the health defects, the education of young
people abroad, the rehabilitation of Iranian youth from abroad, the Women's Congress of
Iran, women's participation in classes on combating illiteracy, the book weekly, the
Declaration of Human Rights and the Iranian Family, the Mother's Day... In this article we
are going to first introduce a paradigm of Hajar education and then discuss its activities
and its effects during the twenty-first and twenty-second sessions of the National
Assembly. We conducted this research using the method of analyzing and describing and
using the detailed discussions of the National Assembly. In addition, the method of
collecting information is based on the library sources and has been used from all sources,
including research, studies and documents.
خلاصه ماشینی:
"هشت سال بعد، یعنی در 19اردیبهشت 1340، شاه هم مجلس سنا و هم مجلس شورای ملیرا منحل کرد و بار دیگربعد از دوسال ونیم تعطیلی، روز یکشنبه 14مهر 1342دوره چهارم مجلس سنا اولین جلسه خود را به ریاست سعید مالک (رئیس سنی مجلس) تشکیل داد و ایننخستینبار بود که زنان به مجلس سنا راه یافتند (برای آگاهی بیشتر بنگرید به:نوشین احمدی خراسانی، پروین اردلان،سناتور، ص 196 و 432).
1 هاجر تربیت ازجمله زنانی بود که در دورههای بیستویکم و بیستودوم مجلس شورای ملی بهعنوان نمایندۀ مردم تهران انتخاب شد.
او بیان میکرد اجتماع از خانوادهها تشکیل میشود و تا وقتی خانوادهها در امن و آسایش زندگی نکنند، فرزندان در محیطی سالم پرورش نمییابندو آن جامعه نمیتواند ترقی کند؛ سپس به لایحۀ حمایت از خانواده 5 اشاره میکند که مایه و اساس مشروح مذاکرات مجلس روز سهشنبه 23آذرماه 1344، جلسۀ 222، ص 12.
نمودار درصد سخنرانی بانوان حاضر در مجلس بیستویکم به تصویر صفحه مراجعه شود بیشترین سخنرانی تربیت در این مجلس دربارۀ روز مادر، هفده دی، تنظیم خانواده، زنان کشاورز و لایحۀ حمایت خانواده بود.
و من در پشت این تریبون میتوانم این افتخار را داشته باشم که نصیب بنده شده که در هیئتمدیرۀ بنگاه حمایت مادران پیشنهاد کردم که ما نیز باید مثل سایر ممالک مترقی عالم برای روز مادر جشن بگیریم، در تمام دنیا روز مادر را در روز 11مهرماه جشن میگیرند،آنهم با این جهت است که در سال 1896م مادر زنی که مادرش را خیلی گرامی میداشت فوت کرد و برای او همان سالش را جشن مذاکرات مجلس شورای ملی، همان."