Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام و عرفی شدن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اسلام ،دین ،عرفی شدن ،مسیحیت ،فرآیند ،فرآیند عرفی شدن ،سیاسی ،آیین ،اجتماعی ،نظریه ،فیلالی ،عقل ،ایمان ،نظریه عرفی شدن ،میان مسلمانان با فرآیند عرفی ،جریان ،جوامع اسلامی ،غیر سیاسی و غیر اجتماعی ،میان امر قدسی و عرفی ،عرفی شدن جوامع ،تجربه ،اصول ،تاریخی ،تأکید ،اسلام غیر سیاسی ،ترجمه ،پدیده عرفی شدن ،میان اسلام و مسیحیت ،تمایزگذاری میان امر ،اسلام و نظریه‌های عرفی

خلاصه ماشینی:

"ضاهر معتقد است که اسلام در برابر تفاسیر جامعه شناختی, تاریخی, روان شناختی و سیاسی از عرفی شدن و قرائتهای درون دینی موافق ب آن2 مقاوم است; اما اگر از منظر فلسفی که دین را حاوی مجموعه ای از گزاره های ثابت و ضروری می داند, نظر شود, آن گاه این فرآیند برای اسلام نیز امری اجتناب ناپذیر می نماید; زیرا امور سیاسی و مدنی, قضایایی جایز, ممکن و محتمل الوقوع هستند که هیمنه دین را بر خویش برنمی تابند. تأکید بیشتر اسلام بر قانون الهی و شریعت و قائل شدن حداقل هایی از صلاحیت و شایستگی برای حاکمان و وجود جریان علمایی پر نفوذی که نظاره گر عملکرد والیان است و قبول نوعی تکثر در میان مجتهدان و مسئولیت شرعی آحاد مردم در عهده گذاری فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مسئولیت های فردی و بی واسطه مؤمنان در برابر خداوند متعال و بسیاری از تمهیدات و عوامل دیگر, موانع سختی بر سر راه شکل گیری و ماندگاری ساختهای مستبد و حتی قطبی به شمار می رود. فایده گرایی و همبسته های نزدیکش چون عمل گرایی, سوداگری و لذت پرستی, اومانیسم الحادی, مکتب تقدیس قدرت, پوزیتیویسم, شکاکیت و نسبی گرایی منتهی به ایده آلیسم مطلق, لیبرالیسم و ناسیونالیسم به مثابه ایدئولوژی و دیگر فرضیات و نظریاتی که به تدریج شأن ایدئولوژیک پیدا کرده اند, مثل داروینیسم, فرویدیسم و… از جمله گرایشهایی هستند که در صورت رواج, خطرشان برای ایمان اسلامی به همان میزان ایمان مسیحی خواهد بود; با این تفاوت که مسیحیت به تجانب و تحاشی از آنها مبادرت می کند و اسلام به رو در رویی مستقیم و ارائه بدیلهای تعدیل یافته و متوازن از آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.