چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خستگی، اضطراب و افسردگی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) در سال 1394 شامل میشد. بدین منظور 200 نفر از کارکنان براساس جدول کوهن و همکاران، که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی ساده، انتخاب شدند و به پرسشنامه های علائم دوپال (جیسون و همکاران) و کیفیت زندگی (وار و شربن) پاسخ دادند، سپس 28 نفر که تشخیص سندرم خستگی مزمن را دریافت نمودند به طور تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 14 نفر). آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله و 1 ماه بعد، در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای خستگی(چالدر)، اضطراب و افسردگی بیمارستانی (زیگموند و اسنیث) پاسخ دادند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما بر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها حاکی از کاهش میانگین خستگی، اضطراب وافسردگی در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل، در مراحل پس آزمون و پیگیری بود(05/0p≤). بنابر یافتههای پژوهش، میتوان برای کاهش خستگی، اضطراب و افسردگی در کارکنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن، از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سود جست.
خلاصه ماشینی:
بنابر يافته هاي پژوهش ، ميتوان براي کاهش خستگي، اضطراب و افسردگي در کارکنان مبتلا به سندرم خستگي مزمن ، از شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي سود جست .
Bond et al ٢٠١٠)، بر کاهش اضطراب و افسردگي دانش آموزان دبيرستاني ( & Bayrami, Movahedi ٢٠١٥ ,Alizadeh Goradel)، بر ميزان استفاده از افکار خودآيند منفي در بيماران افسرده (٢٠١٣ ,Talebi &Ghasemi Motlagh, Maneshi, Askari )، اختلال وحشتزدگي ( ,Sohrabi ٢٠١٣ ,Eskandari &Jaafarifard, Zarei )، کاهش علائم روان شناختي و جسماني بيماران مبتلا به نشانگان روده تحريک پذير (٢٠١٣ ,.
لذا، اين پژوهش به دنبال بررسي فرضيه زير است : شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر خستگي، اضطراب و افسردگي در کارکنان مبتلا به سندرم خستگي مزمن دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان (خوراسگان )، مؤثر است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر خستگي، اضطراب و افسردگي کارکنان داراي سندرم خستگي مزمن دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان (خوراسگان ) انجام گرفت .
نتايج پژوهش نشان داد که شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر کاهش ميانگين نمره هاي خستگي کارکنان داراي سندرم خستگي مزمن دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان (خوراسگان ) مؤثر بوده است .
نتايج اين پژوهش با يافته هاي (٢٠١٣) Wingrove &Rimes ، با هدف تعيين اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي روي افراد داراي سندرم خستگي مزمن ، پژوهش ، (٢٠١٣) Bleijenberg &Heins, Knoop, Burk مبني بر تأثير درمان شناختي رفتاري اصلاح شده بر کاهش خستگي، (١٩٩٥) .