چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمانهای دولتی واقع در محوطه اداری شهر سنندج بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 185 نفر از کارکنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر 44 سؤال بود که روایی آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن هم با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون خطی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و قصد انتقال نیز از طریق سه متغیر نگرش به انتقال، هنجار ذهنی پیرامون انتقال و کنترل رفتاری ادراکشده قابل تبیین است. در این میان، کنترل رفتاری ادراکشده، بهطور مستقیم نیز تعیینکننده رفتار انتقال یادگیری است. درنهایت نگرش به انتقال یادگیری نیز خود تحت تأثیر سه سازه جایگاه اجتماعی مورد انتظار، انتظار مفید بودن و پاداش مورد انتظار میباشد.
he purpose of this study was to identify the factors affecting learning transfer to workplace based on the theory of planned behavior. Statistical population included all employees of public organizations located in official site of Sanandaj city. A sample size of 185 employees were selected by convenience sampling method. The instrument was a questionnaire consisting of 44 questions that its validity confirmed according to the experts and its reliability confirmed according to cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed by multiple regression and Path analysis. The results showed that transfer of learning affected by the transfer intention and transfer intention explained through attitudes to learning transfer, subjective norm and perceived behavioral control. Perceived behavioral control directly affects on the behavior of learning transfer. Eventually, the attitude to learning transfer is influenced by the expected social status, expected contribution and expected rewards.
خلاصه ماشینی:
تبیین انتقال یادگیری به محیط کار بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزیشده Explaining the Transfer of Learning to Workplace on the Basis of Planned Behavior Theory خلیل زندی <FootNote No="8" Text="دانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول)zandikhalil@yahoo.
یافتهها نشان داد که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و قصد انتقال نیز از طریق سه متغیر نگرش به انتقال، هنجار ذهنی پیرامون انتقال و کنترل رفتاری ادراکشده قابل تبیین است.
کلیدواژگان: انتقال یادگیری، قصد انتقال، نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری ادراکشده Abstract The purpose of this study was to identify the factors affecting learning transfer to workplace based on the theory of planned behavior.
در این زمینه به نظر میرسد کاربست نظریه رفتار برنامهریزیشده<FootNote No="11" Text="- Theory of Planned Behavior (TPB)"/> بهعنوان یکی از مهمترین نظریههای علوم رفتاری که در پژوهشهای مختلف در تبیین رفتار و تعیین مهمترین عوامل تأثیرگذار بر آن، مورد استفاده قرار گرفته (Javadzade, Sharifirad, Reisi, Nasr Esfahani, Mahaki, & Mostafavi, 2015)، بتواند بسیار کمککننده باشد.
در این زمینه (2015) Mohammed Turab and Casimir طی پژوهشی با عنوان «مدل پیشایندهای انتقال آموزش»، سازههای نظریه رفتار برنامهریزیشده را بسط دادند و مدلی مطرح نمودند که طی آن نگرش نسبت به انتقال آموزش تحت تأثیر سه عامل جایگاه اجتماعی مورد انتظار، انتظار از کمکرسانی و مفید بودن رفتار فرد و پاداش مورد انتظار برای رفتار انتقال میباشد.
بر این اساس، مدل مفهومی پژوهش به این صورت مطرح میشود که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و این سازه نیز خود تحت تأثیر نگرش نسبت به رفتار انتقال، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشده میباشد.