چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بازی دارت آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم اساسی ریاضی در دانشآموزان پایهی اول ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی (طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه مرجع) بود. جامعهی آماری پژوهش، دانشآموزان پایهی اول ابتدایی شهر زرقان (استان فارس) در سال تحصیلی 96-95 بودند. برای گزینش نمونهی تحقیق، از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای، ابتدا از بین مدارسی که سه کلاس و بالاتر در پایهی اول داشتند؛ یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه انتخاب شد. در ادامه به کمک قرعهکشی از بین کلاسهای موجود این دو مدرسه 4 کلاس (2 کلاس پسر و 2 کلاس دختر) انتخاب و به دو گروه مرجع و آزمایش پسران و دو گروه مرجع و آزمایش دختران تقسیم شدند. در ادامه آزمونی محقق ساخته تهیه و به دو نیمه تقسیم گردید. از تمامی 4 گروه پیشآزمون (نیمهی نخست آزمون) گرفته شد و پس از آن گروههای آزمایش دختران و پسران ده جلسهی مفید آموزشی به کمک بازی دارت آموزشی، آموزش دیدند؛ در صورتی که گروههای مرجع دختران و پسران آموزشهای معمول را ادامه دادند. پس از پایان آموزشها، از تمامی گروهها پسآزمون (نیمهی دوم آزمون) گرفته شد و اطلاعات با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. ابتدا با شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، دادهها توصیف شدند و سپس از آزمونهای آمار استنباطی مانند تی وابسته و تی مستقل برای تفسیر دادهها استفاده شد. بررسی یافتههای پژوهش و مقایسهی عملکرد گروههای آزمایش و مرجع دختران و پسران در پیش و پسآزمون نشان داد که استفاده از بازی دارت آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم مربوط به جمع و تفریقهای اساسی نوع اول تأثیر دارد. نتیجه این که بازی دارت آموزشی بر یادگیری و توسعهی مفاهیم اساسی مرحلهی اول ریاضی تأثیر دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of instructional dart game on learning of the basic concepts of math in the first grade in elementary schools. The research method was quasi-experimental (pretest-posttest design with reference group). The statistical population of the study was primary school students in Zarghan city in the academic year of 1395-1396. In order to select the target population of the study, a cluster randomized sampling method was first selected from schools with three or more classes in first grade and then one girls 'school and one boys' school was selected. By random sampling, the four classes were divided into 4 groups (2 boys and 2 girls’ classes) and divided into two groups of experimental and reference for boys and two groups of experimental and reference for girls. A test that was made by the researcher was carried out; this divided the groups into halves. All groups were given a pre- test (first half of the test), after that, the experimental groups for girls and boys attended 10 training sessions with the help of the instructional dart, while the reference groups of girls and boys continued with their regular education. After the end of the training, all the groups were subjected to a post-test (second half of the test) and the data were analyzed by SPSS software. The data was analyzed by descriptive statistics such as mean and standard deviation, and then inferential statistics such as dependent t-test and independent t-test were used to interpret the data. The study of research findings and comparison of performance of experimental and reference groups of girls and boys in pre and post test showed that there was a significant relationship between the use of instructional dart game and the amount of learning of concepts related to addition and subtraction. The result showed that the instructional dart game affects the learning and development of the basic concepts of the first phase of mathematics.
خلاصه ماشینی:
شـولر١١ (٢٠١١) معتقد اسـت بازیهای آموزشـی بر یادگیری مفاهیم ریاضـــی دانش آموزان مؤثر اســـت و باعث میشـــود یادگیری دوام بیش تری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Bruner 8- Han 2-Game-based teaching learning methods 9- Burden 3- Dempsey 10- Byerd 4- Squire 11- Schuler 5- Oblinger 6- Huang 7- Johnson داشته باشد.
همچنین برخی تحقیقات نشان داده اند که بازیهای آموزشی این بن مایه را دارند کـــه بتوان از آن ها برای بهبود مهارت هـــــای اجتماعی (اخواســت و همکاران ، ١٣٨٨)، ارتقاء یادگیری کودکـــــان در کلاس (ســالی ١٣، ١٩٩٨، ماکس ول ١٤، ٢٠٠٤)، لذت بخش کردن آموزش ، (کیرک ، 15 ٢٠٠٤)، پایدارتر کردن آموخته ها و یادداری بیش تر (عســـگری، شـــکریکهی و کمالی محمدزاده ، ١٣٩٤) و افزایش انگیزش تحصــیلی ریاضــی دانش آموزان (مرادی و ملکی، ١٣٩٤)، در محیط های یاددهی- یادگیری استفاده نمود؛ با این وجود تاکنون پژوهشی که به طور مستقیم تأثیر بازی دارت آموزشی را بر روی جمع و تفریق های اساسی نوع اول مورد بررسی قرار داده باشد، یافت نشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Wakefield 10- Black 2- Allen 11- Trotter 3- Ross 12- Ayinde 4- Bahr 13- Sally 5- Reith 14- Maxwell 6- Christiansen 15- Kirk 7- Gerber 8- Okolo 9 -Malinow پیشینه ی پژوهش پیاژه ١ معتقد است کودکان پایه ی اول دبستان به دلیل نرسیدن به مرحله ی تفکر صوری، قادر به عملیات انتزاعی نیستند (سیف ، ١٣٩٤)؛ بنابراین بکارگیری روش های تدریس متناسب با ویژگیها و نیازهای کودکان در این ســـن ، ضـــرورت بیش تری مییابد و ضـــرورت این امر در مورد دانش ریاضیات بیش تر از سایر دروس احساس می شود.