چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو میباشد. روششناسی: پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کاربران کتابخانههای عمومی است، که 120 نفر از بین آنها به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس مدل کانو بوده است. روایی آن از دید اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تایید قرار گرفته است. برای تحلیل دادهها از جدول ارزیابی مدل کانو، نرم افزار اکسل و آمار توصیفی، و برای تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ(a=./82) استفاده شد. یافتهها: ابتدا به شناسایی و دستهبندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وبسایت کتابخانههای عمومی پرداخته شد، سپس تعداد 72 خدمت شناسایی شده در معیار اجباری (33 خدمت)، معیار تک بعدی (16 خدمت)، معیار جذاب (18 خدمت) و معیار بیتفاوت (5 خدمت) دسته بندی شد. لازم به ذکر است که هیچ خدمتی در دسته معیار معکوس قرار نگرفت. بیشتر خدمات اجباری و تک بعدی در مولفههای محتوایی و بیشتر خدمات جذاب در مولفههای فناوری وب وجود داشتند. بحث و نتیجه گیری: بیشتر خدمات شناسایی شده در وب سایتهای کتابخانههای عمومی مطرح جهان قرار داشتند که انتظار میرود از طراحان و کتابدارن کتابخانههای عمومی در طراحی سایت کتابخانه خود از آن استفاده کنند.
INTRODUCTION: The purpose of this study was to identify and classify the features of an effective website for Iranian public libraries based on the Kano model.<br /> METHODOLOGY: This was an applied study. The research methodology was used as a methodological method. The population of this study included users of the public library, 120 randomly selected as the main participants. A researcher-made questionnaire was designed based on a focal model for data collection. The validity of the questionnaires was verified by the faculty members of the Faculties of Information and Science and Management. To analyze the data, the focal point of the evaluation model, Excel software and descriptive statistics were used. Cranach alpha to estimate the reliability index (α = 0.83)<br /> FINDINGS: First, the identify and classify the features of an effective website of the public library were identified. Hence, services were classified based on 5 criteria (including must-be, one-dimensional, attractive, indifferent, and reverse) depending on Kano’s model and the librarians 'and site designers viewpoint. From 72 identified services, 33 services were must be, 16 services were one-dimensional, 18 services were attractive, 5 of them were indifferent, and no service was classified as the reverse one.<br /> CONCLUSIONS: Most of the services identified were found on the Web site of the world's public libraries, which is expected to be used by designers and librarians of public libraries to design their library site.
خلاصه ماشینی:
Garibay, Gutie, & Figueroa دسته بندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وب سایت کتابخانه های عمومی بر اساس مدل سنجش رضایت کانو قرار گرفت .
پژوهش هایی که با مدل کانو در حوزه کتابخانه های ایران به انجام رسیده میتوان به پژوهش ، حیاتی، مظفری، مظفری و منوچهری (١٣٩٣) تاریخ با عنوان بخش بندی مراجعه کنندگان ، کتابخانه های عمومی بر مبنای نیازهایشان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی، تحلیل سلسله مراتبی و مدل کانو و پژوهش باقری، شریف و جعفری (١٣٩٦) با عنوان دسته بندی خدمات عمومی کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس مدل رضایت مشتری کانو، پرداخته اند١؛ اما در بحث و حوزه خدمات وب سایت های کتابخانه های عمومی ایران پژوهش هایی صورت گرفته که از آن میان می توان به پژوهش نظری و بیگدلی (١٣٩٢) با عنوان مقایسه ویژگیهای محتوایی وب سایت های کتابخانه های عمومی ایران با برخی کشورهای جهان با کسب نظر از کتابداران کتابخانه های عمومی و پژوهش نباتعلی و جلالی دیزجی (١٣٩٠) با عنوان بررسی وبگاه های ادارات کل کتابخانه های عمومی ایران : مطالعه وب سنجی نام برد.
حاصل این بخش سیاهه ای از خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وب سایت کتابخانه های عمومی است که بر اساس مدل کانو در پنج معیار اجباری، تک بعدی، جذاب ، بیتفاوتی و معکوس از منظر کاربران کتابخانه های عمومی دسته بندی شده است .
1. languid بحث و نتیجه گیری پژوهش پیش روی، با هدف شناسایی و دسته بندی خدمات مبتنی بر وب مطلوب در وب سایت کتابخانه های عمومی ایران بر اساس مدل سنجش رضایت مشتری کانو به انجام رسید.