چکیده:
هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارزش ویژهی برند از منظر خدمات (از جمله، خدمات فنی، شخصی و عملیاتی) با در نظر گرفتن متغیر خدمات ارزش افزوده است.
روش پژوهش: از این تحقیق برای حل مسائل موجود استفاده می شود، لذا با در نظر گرفتن مواردی مانند یافتن مسئله و پاسخ آن، ماهیت این تحقیق را میتوان کاربردی در نظر گرفت و چون مسیر پیشبرد مقاله از طریق جمعآوری اطلاعات به دستآمده از پرسشنامه است، میتوان آن را پژوهشی پیمایشی دانست. همچنین، پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است. جامعهی آماری این تحقیق، عمدهفروشان نوشابه گازدار در سطح شهر اصفهان بود. بهمنظور تعیین پایایی آزمون، روش آلفای کرونباخ با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس به کار گرفته شد.
نتایج پژوهش: نتایج حاصل از این پژوهش، نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار بین کلیه خدمات (فنی، شخصی و عملیاتی) و کیفیت خدمات ارزش افزوده برند بر ارزش ویژهی برند است؛ همچنین، این نتایج، نقش بارز خدمات فنی در کسب رضایت مشتریان را نیز برجسته ساختند. در مقابل، در مقولهی خدمات شخصی، نقاط ضعفی در کسب رضایت مشتریان مشاهده شد.
محدودیتهای پژوهش: از محدودیتهای این پژوهش میتوان به محدودیتهای تعمیم یافتهها، هزینهبر و زمانبر بودن مطالعات مربوطه و بیمیلی برخی پاسخدهندگان در ارائهی اطلاعات مورد نظر اشاره کرد.
کاربردهای مدیریتی پژوهش: پیشنهاد میشود تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات، خدمات شخصی خود را بهمنظور کسب رضایت مشتریان، ارتقا داده که این امر، به نوبهی خود به افزایش سطح سودآوری شرکت خواهد انجامید. با توجه به محدودیت استفاده از خدمات اینترنتی، سفارش آنلاین و عدم تمایل مشتریان باید بستری مناسب را برای استفاده مشتریان از اینترنت فراهم نمود تا بتوان از این گزینه بهعنوان ارزش افزوده با درجه بالا استفاده نمود.
نوآوری پژوهش: این پژوهش بر نحوهی ارائهی خدمات توسط یک تولیدکننده، تمرکز کرده که جنبهای ناملموس بوده و کمتر توسط پژوهشگران، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
Purpose: The purpose of this research is to evaluate the brand equity from the perspective of services (including technical, personal and operational services), taking into account the value-added services variable. Methodology: By using the findings, this study is applied to solve existing problems. Therefore, considering issues such as finding the problem and its solution, the nature of this research can be regarded as an applied research, and since the article advances through the collection of information obtained from the questionnaire, it can be considered as a survey one. Also, given the purpose, it is an applied study. The statistical population of the study comprised wholesalers of carbonated soft drinks in Isfahan. To determine the reliability of the test, Cronbach's alpha method was used using Smart PLS software. Research Results: The results of this research indicate a positive and significant relationship between all services (technical, personal and operational), and the quality of brand value services on brand equity. Also, these results highlighted the significant role of technical services in obtaining customer satisfaction. In contrast, regarding personal services, it was observed that manufacturers have their specific shortcomings in obtaining customer satisfaction. Limitations of the Research: The relevant limitations can be related to the generalizations of the findings, the expenditure and time consumption of relevant studies, and finally the reluctance of some respondents to provide the information sought. Managerial Applications of the Research: It is suggested that manufacturers and service providers improve their personal services in order to obtain customer satisfaction, which in turn, will increase the company's profitability. Due to limitations of Internet usage, online ordering and reluctance of some customers, it is necessary to provide a suitable ground for customers to use the Internet and make it a super value-added option. Research Innovation: This research focuses on how services are provided by a manufacturer, and since it is somehow an intangible issue, relevant researchers have rarely investigated it.
خلاصه ماشینی:
تأثیر خدمات ارزش افزوده بر کیفیت و ارزش ویژهی برند در صنعت نوشابهسازی (مطالعهی موردی: کارخانه نوشابهسازی زمزم اصفهان) 1 حسن قربانیدینانی 2 راهله فتاحی 3 مریم جوزدانی دریافت: 17/4/98 پذیرش: 14/5/98 چکيده هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارزش ویژهی برند از منظر خدمات (از جمله، خدمات فنی، شخصی و عملیاتی) با در نظر گرفتن متغیر خدمات ارزش افزوده است.
نتایج پژوهش: نتایج حاصل از این پژوهش، نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار بین کلیه خدمات (فنی، شخصی و عملیاتی) و کیفیت خدمات ارزش افزوده برند بر ارزش ویژهی برند است؛ همچنین، این نتایج، نقش بارز خدمات فنی در کسب رضایت مشتریان را نیز برجسته ساختند.
هدف تحقیق هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارزش خدمات ارزش افزوده بر کیفیت و ارزش ویژهی برند در صنعت نوشابهسازی با تمرکز بر فعالیتهای شرکت نوشابهسازی زمزم است.
(گیلانینیا و موسویان، 1389) در پژوهشی تحت عنوان تأثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی، با در نظر گرفتن مدل آکر ابتدا تأثیر وفاداری به برند (بعد رفتاری) بر ارزش ویژه برند را موردبررسی قرار دادند و ازآنجاییکه وفاداری به برند میتواند تحت تأثیر ابعاد دیگر مدل (کیفیت ادراکشده، آگاهی از برند و تداعی برند) ایجاد شود؛ در مرحلهی بعد این عوامل بهعنوان عوامل مؤثر بر وفاداری موردمطالعه قرار گرفت و سپس تأثیر آنها بر ارزش ویژه برند بررسی شد و نتایج پژوهش نشان داد که وفاداری، آگاهی و کیفیت بر ارزش ویژه برند تأثیر دارند و آگاهی از برند نیز از عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان به برند میباشند.