Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاهها در قلمرو تصویرگری

مصاحبه شونده:

(18 صفحه - از 38 تا 55)

خلاصه ماشینی:

"«فصلنامه هنر»که از همان شماره‌های آغازین تاکنون جایگاه و منزلت هنرهای تجسمی را در دین مبین اسلام ارج نهاده و باب بحث پیرامون آنرا باز نگاه داشته است،در این شماره هم،با درج این گفتگو همچنان بحث را ادامه می‌دهد: پای صحبت دکتر آیت اللهی و دکتر حلیمی دیدگاهها در قلمرو تصویرگری فصلنامه هنر:با تشکر از شما،بخاطر شرکت در این گفت و شنید،ممکن است در آغاز،وجوه اختلاف میان نقاشی اسلامی با نقاشی اروپائی را مشخص نمائید؟ دکتر حلیمی:این سئوال را میتوان کامل‌تر طرح کرد. شخصیت هنرمند (به تصویر صفحه مراجعه شود) مورد توجه قرار گرفته است و در تابلوهای نقاشی آنان نیز که همواره بر تصویر و هیکل انسانی تکیه دارد،به طبیعت و خصوصا انسان اهمیت فوق‌العاده داده شده است و حتی در تابلوهائی که موضوع آنها مذهبی است،این نکته،بخوبی مشاهده می‌شود. اکثر نویسندگان و محققین که تابحال کتاب یا مقاله‌ای درباره هنر اسلامی نوشته‌اند و خصوصا اگر در زمینه نقاشی و یا تزئینات هنر اسلامی مطالبی گفته‌اند،به اظهار نظر درباره مسئله ممنوعیت تصویرسازی موجودات جاندار در هنر اسلامی پرداخته‌اند،گرچه این مسئله،یعنی ممنوعیت تصویرسازی و نقاشی موجودات زنده و خصوصا تصویر انسانی مختص اسلام نیست و در برخی مذاهب دیگر از جمله در مسیحیت نیز به آن اشاره شده است. اگر مقایسه‌ای میان گنبدها و فضای زیر آنها در الحمراء و در خراسان بشود، بخوبی نشان میدهد که این تاثیرها تا چه اندازه‌اند کاشیکاری از ابتکارهای ایرانیان است و طرح‌های هندسی پیچیده،نیز،و کجای یک کشور اسلامی را می‌شناسید که درین قلمروها،اثری ایجاد کرده باشند و پیش از آن،در گوشه‌ای از این آب و خاک بوجود نیامده باشد؟ مسلما عنصر محلی و بومی کشورهای مختلف را نباید فراموش کرد ولی برای رسیدن به حقیقت باید از سرچشمه آغاز کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.