چکیده:
هدف: با توجه به تاثیر کمشنوایی بر رشد زبان و مهارتهای فرازبانی و متفاوت بودن مهارت زبانی و فرازبانی در کودکان دوزبانه، بررسی این مهارتها در کودکان دوزبانۀ مختلف و مقایسۀ آنها با کودکان دوزبانۀ طبیعی میتواند به شناخت بیشتر ما از رشد زبان در این کودکان و عوامل دخیل در آن شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه مهارتهای زبانی و فرازبانی کودکان پیشدبستانی دوزبانۀ (ترکی-فارسی) کمشنوای دارای کاشتینۀ حلزونی با کودکان دوزبانۀ (ترکی-فارسی) همتای سنی طبیعی است.
روش: برای انجام این پژوهش 6 کودک دوزبانۀ پیشدبستانی دارای کاشتینه حلزونی از بین مدارس استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 98-97 به صورت آمارگیری سرشماری و 6 کودک همتای سنی طبیعی از مدارس شهر زنجان به صورت تصادفی انتخاب و در آزمونهای مهارتهای زبانی و فرازبانی (میانگین طول گفته، غنای واژگانی و آگاهی واژگانی و آگاهی نحوی) با هم مقایسه شدند. برای بررسی رشد شاخصهای زبانی از نمونۀ گفتار پیوسته و برای بررسی مهارتهای فرازبانی از آزمونهای آگاهی واژگانی (شامل بررسی محتوایی و ساختاری تعریف واژه) و آگاهی نحوی استفاده شد.
یافتهها: بررسی و تحلیل دادهها نشان داد که در زبان ترکی رشد مهارتهای زبانی و فرازبانی کودکان پیشدبستانی دوزبانۀ ترکی-فارسی کمشنوا دچار تاخیر است (05/0> P). اما در زبان فارسی از شاخصهای رشد زبانی فقط میانگین طول گفته (میانگین تعداد تکواژ در گفته) تاخیر دارد (05/0> P) و در هیچ کدام از جنبههای محتوایی و ساختاری مهارت تعریف واژگانی کودکان کمشنوا تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P). پایین بودن سطح توانایی فرازبانی آزمودنیها در آزمونهای فرازبانی زبان ترکی را میتوان ناشی از آموزش رسمی زبان فارسی در مدارس دانست. همچنین، ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص کرد که میان شاخصهای رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دوزبانۀ ترکی-فارسی کمشنوا و کودکان همتای طبیعی هم در زبان فارسی و هم ترکی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.
The Relationship between Mean Length of utterance (MLU), Lexical Richness and syntactical and lexical metalinguistic Awareness in Bilingual (Turkish-Persian) normal and hearing impaired Children
Objectives: Regarding the impact of hearing loss on language development and metalinguistic skill and being language development different from metalinguistic skill in bilingual children, studying of these skills in different bilingual children and comparing them with normal bilingual children can help us understand more about language development in children and the factors involved in it. The present study aims at Investigating and Comparing linguistic and metalinguistic skills of bilingual (Turkish-Persian) children with cochlear implant and their normal hearing peers.
Method: The present follow-up study was conducted on six children with cochlear implant and six normal hearing peers that was randomly selected from preschool students of Zanjan city in the school year of 97-98. We compared these children in Mean Length of Utterance, lexical richness, lexical awareness and syntactic awareness. To investigate language development, continuous speech, and to investigate metalinguistic awareness, lexical awareness (including content and structural analysis of word definition) and syntactic awareness tests was used.
Results: Data analysis revealed that developing language and metalinguistic skills in bilingual preschool children with hearing loss in Turkish-Persian were delayed. (P 0.05). The low ability level of subjects’ in metalinguistic skills in Turkish language can be ascribed to the formal teaching of Persian in schools. In addition, Spearmanchr('39')s correlation coefficient indicated that there is a positive and significant correlation between indices of language growth, lexical awareness of bilingual (Turkish-Persian) children with hearing loss and normal hearing peers in both Persian and Turkish.