چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر کاوش نظریات گوناگون درباره اطلاع و دانش در حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی و ارائه نقطهنظری جدید دراینباره است.
روش: این مقاله بهروش کتابخانهای با بررسی محتوا و مطالب موجود در کتابها و مقالات و تدقیق در اصطلاحات و مفاهیم مرتبط و مقایسۀ آنها با یکدیگر صورت گرفته است.
یافتهها: نویسنده در این مقاله بهتفاوتها و تناقضهای مطرحشده درباره اطلاع و دانش پاسخ گفته و با ارائۀ مدلی جدید مبتنی بر هستی و موجودیت بیان میدارد که اطلاع اشراف و التفات آدمی است بر نسبت (رابطه)های میان اجزای یک پدیده، یا یک فرایند با هم و آن پدیده، یا فرایند با پدیدهها و فرایندهای دیگر در جهان. چنین دیدگاهی نشان میدهد که پدیده وجود دارد و نسبتهای بین اجزای آن و نیز آن پدیده با دیگر پدیدهها اموری وجودی هستند. اشراف و اطلاع ما بر این نسبتها با خود آنها فرق داشته، و بهنوعی حالت نامحسوس دارد؛ یعنی آگاهی ما با اصل وجودی و فیزیکی آنها متفاوت است.
اصالت/ارزش: چنین تحلیلی تاکنون درمورد اطلاع و دانش صورت نگرفته و لذا این تحلیل در نوع خود میتواند بدیع باشد که اگر مورد توجه قرار گیرد منشا تحولات فکری ارزشمندی خواهد شد.
Purpose: The aim of this paper is to explore some important views and theories of information and knowledge in the area of library and information science (LIS) and then to propose a new model of information and knowledge.
Method: This research has been conducted by using a comparative content analysis of the existing materials on conceptualizations and definitions of information and knowledge and delving into them.
Findings: In the present paper, the author considers different ideas about the information and then proposes a new model. According to this new model, information is the human’s intentional attention to the relationship between the components of a phenomenon (i.e. entity) or process, or between a phenomenon/process and other phenomena/processes in the world. According to this view, all phenomena and processes exist ontologically. Our attention to them is existent too, but they are different from their physical existence. Furthermore, according to this model, information is based on the external reality which is outside our minds. They are not our information because we have not made them. They are God’s knowledge and information. When they are in the presence of us, directly or indirectly, they are our information. In this case, we may acquire knowledge of the relationships between their components. This is our real information of which our minds take pictures immediately in order to be used in the absence of phenomena. This second position is mental perception which is based on the first one, not vice versa. From this time, when we want to use information or transmit it to others, we have to make signs and symbols of them which comprise tokens, words, sentences or pictures. From here, the domain of epistemology begins, which though based on the reality may be influenced by our mental, historical and cultural conceptions. Thus our given names or comments may differ from one another. These differences cannot affect and question the very realities. If we accept this model, there is no need to omit nonphysical phenomena from the information definition. Metaphysics is the other side of physics, except God who is the creator of both physics and metaphysics. In other words, the world consists of physics and metaphysics, or known and unknown. As science and experience grows, many unknowns become known. Moreover, our knowledge of things in itself is metaphysical. In addition, when we make a whole by observing similar individual phenomena, and then abstract a universal (i.e. a characteristic or property that particular things have in common) from that whole, this universal is somehow metaphysical. Meaning is nonphysical or metaphysics too. Although this model originates from human, it has not originated from his mind. Knowing the outer reality is an indication of our soulchr('39')s ability to create information. Man knows a phenomenon, but psychological matters are not involved in the knowledge and perception of the very phenomenon. Furthermore, in ontological terms, this model is not based on propositions, but it is for the transmission of information to others that one has to make propositions. Here, our propositions do not affect the real facts, but only show our perceptions and interpretations.
Originality/value: Such analysis has not been conducted thus far, and thus if it is fully considered, it can change our views about the phenomena and the creation of the world, mind and matter, both ontologically and epistemologically.
خلاصه ماشینی:
تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٢/٢٠؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٦/٠١ © نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور مقدمه علم ، اطلاع ، دانش ، آگاهي و ادراک و واژه هاي مترادف آن هـا از مفـاهيم ديرآشـناي بشـر بـوده و هست ، و به تعبيري بايد اين مفاهيم را مفاهيم سهل و ممتنع دانست ؛ زيرا از يـک طـرف همـه بـا آن سروکار دارند و همۀ مردم از عامي و متخصص آن ها را به کار ميبرنـد، امـا اگـر از اغلـب افـراد از ماهيت اطلاع و دانش سؤال شود و به ويژه چگونگي تشکيل آن ، در تعريف بـازميماننـد.
به نظر ميرسد بسياري از دغدغه هاي هجـده گانـۀ فلوريـدي، (فلوريـدي، ٢٠٠٨؛ خنـدان و فدايي، ١٣٨٨) با اين تعريف برطرف يا کم رنگ مـيشـود؛ زيـرا ايـن تعريـف در غيـاب خـدا، و اطلاعات درجه اول ، ساخت انگارانه نيست ، بـه فاعـل شناسـا متکـي و واقعيـت محـور و نوآورانـه ١ است ، سطحي از انتزاع دارد، معنا را از واقعيت خارجي ميگيرد و تحليل هـاي (هرمنـوتيکي)آن ، به طور مستقيم يا غيرمستقيم ، متکي بر واقعيت و در حد خود که کوچک تـر از اصـل واقـع اسـت بهـره اي از معنـا دارد، مـيتـوان دانسـته هـا را کمـا و کيفـا محاسـبه و بـه ديگـري منتقـل و حتـي ١.
مدلي جديد براي داده ، اطلاعات و دانش زينس در جمع بندي نظرات شرکت کنندگان در طرح و بر اساس اينکـه داده (D)، اطلاعـات (I) و دانش (K) يا در ذهن هستند (subjective domain= SD)، يا به صورت کلي در خارج هسـتند (universal domain= UD) پنج مـدل پيشـنهاد کـرده اسـت کـه در پيوسـت ٢ ايـن مقالـه ارائـه ميشود.