چکیده:
به منظور دستیابی به تعریف درست و تبیین آنچه امروز به عنوان دانش می شناسیم یکی از کوشش های انجام شده دسته بندی انواع دانش است. اما مشکل در این است که گاهی مبنای دسته بندی از خود آن مهم تر خواهد بود. هدف از نگارش این مقاله دستیابی به مبنای درست دسته بندی انواع دانش بوده است تا از این رهگذر به این سؤال پاسخ داده شود که «چه رابطه ای بین انواع دانش شناخته شده و انواع فراموش شده آن وجود دارد؟» در ادامه ضمن ترسیم ماتریس متقاطع از مؤلفههای سازنده انواع دانش، در این مقاله بدین موضوع پرداخته شده است که «دانش تجسمی» را میتوان حلقه مغفول اتصالدهنده انواع دانش در نظر گرفت که متضمن ارتباط درست ما بین انواع دانش خواهد بود. در واقع می توان این دانش را به عنوان فضای ترکیب انواع دیگر دانش محسوب کرد. از سوی دیگر پرداختن به نوع چهارم دانش رهیافتی خواهد بود بر الزام تدریس هنر در مدارس؛ چرا که به نظر می رسد دانش تجسمی، بیش از هر دیسپلین و برنامۀ دیگری می تواند در برنامه درسی هنر مود توجه قرار گیرد.
Categorization is an attempt In order to achieve the correct definition and explanation of what today is known as knowledge. But the problem is that sometimes the categorization basis will be more important than itself. The purpose of this paper is to achieve the correct basis of knowledge categorization and thereby this question will be answered that “what is the relationship between all kinds of Known knowledge and forgotten ones”? In this paper and in the following, besides of drawing the crossover matrix of all knowledge forming components, this issue is considered that “Visual Knowledge” can be the ignored fasteners loop of all types of knowledge and ensures the correct relationship between them. In fact this knowledge can be considered as the combination space of other types of knowledge. On the other hand, addressing the fourth type of knowledge is an approach on requirement of art teaching in schools; why it seems visual knowledge can be considered more than any other discipline and program in art curriculum.