چکیده:
هدف: هدف کلی این پژوهش طراحی مدل راهبردی جبران خدمات شاغلین شرکت برق منطقهای استان یزد میباشد. روش: در این پژوهش برای گردآوری دادههای کیفی با 15 نفر از مدیران سطوح مختلف و کارکنان شرکت برق منطقهای استان یزد، مصاحبه صورت گرفته و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از گراندد تئوری استفاده شده است. برای ارزیابی روایی پرسشنامه از ضریب نسبی روایی و شاخص روایی و برای ارزیابی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتهها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان از آن دارد که درنظر گرفتن ابعاد مادی و غیرمادی جبران خدمات به صورت همزمان از نکات مهمی است که باید مدیران و مسئولان به آن توجه داشته باشند. نتایج: برای بهرهمندی از مزایای نظام جبران خدمات توجه به نیازهای کارکنان و مشارکت آنها در طراحی نظام جبران خدمات و همچنین به روز رسانی نظام جبران خدمات با توجه به اقتضائات، بسیار حائز اهمیت است. در این میان هیات مدیره نیز از طریق تصویب دستورالعملها نقش بسزایی در کارآمدی و اثربخشی جبران خدمات کارکنان بر عهده دارد.
Aim: The paper aimed to design a strategic model for compensation at Yazd Regional Electrical Company. Methods: This study was a qualitative approach, and a grounded theory has been used as a research method. The sample was selected by the purposeful and snowball sampling method. For gathering data, documents have been studied and then interviewed to 15 experts who were aware of the subject. The validity of this research was examined and approved by the interviewers and then experts. The continuous comparison method in three stages was used for data analysis: open, axial, and selective coding. Results: Results of interviews’ analysis led to extracting 75 concepts, which were categorized into six items consisted of causal conditions, phenomena, intervening conditions, context, strategies, and consequences. Conclusion: Analysis shows that employee compensation must be done in two relational and transactional dimensions with causal conditions in personal, organizational, and environmental levels. Compensation, context and intervening conditions make strategies categorized as flexible and stable strategies that lead to personal, organizational, and environmental consequences.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدلي راهبردي براي جبران خدمات شاغلين شرکت برق منطقه اي يزد Designing a Strategic Model for Compensation in Yazd Regional Electric Company تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٤/٠٨، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/١٠/٢٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠١/٣٠ نوع مقاله : علمي - پژوهشي سـمانه کارگريـان ١، علـي شـائمي برزکـي ٢ و هـادي تيموري ٣ چکيده هدف : هدف کلي اين پژوهش طراحي مدلي راهبـردي بـراي جبـران خدمات شاغلين شرکت برق منطقه اي استان يزد ميباشد.
نتايج : تجزيه و تحليل داده ها نشان داد کـه جبـران خدمات کارکنان شرکت برق منطقه اي استان يزد بايسـتي در دو بعـد رابطه اي و مبادله اي صورت گيرد کـه داراي مولفـه هـاي تاثيرگـذار در سطح فردي، مديريتي و محيطي است و در کنـار عوامـل زمينـه اي و مداخله گر راهبردهاي جبران خدمات که به صورت منعطف و ثابت قرار هستند، شکل ميدهند و پيامدهاي مثبتي را در سطح فردي، سازماني و محيطي به دنبال خواهد داشت .
Dulebohn, Molloy, Pichler & Murray 6.
23 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: مدل استراتژي جبران خدمات شرکت برق منطقه اي استان يزد ٢٤ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٥/ زمستان ١٣٩٩ بحث و نتيجه گيري دليل اصلي ايجاد سازمان ها دست يابي به هدفي مشخص است و دست يابي به اين هدف در سـطح کيفي موردنظر بيش از هر چيز ديگر به انگيزه و کارآمدي کارکنان گره خورده است .
يافته هاي اين پژوهش ميتواند به عنوان يک راهنما براي هـدايت پژوهش ها در زمينه طراحي استراتژي جبران خدمات کارکنان باشد.