چکیده:
هدف مقاله حاضر شناسایی عوامل زمینه ای موثر بر بازاریابی آموزش عالی مراکز علمی کاربردی و ارتباط و تاثیری که شخصیت برند می تواند بر این عوامل داشته باشد ، است تا بر مبنای آن ، مدلی برای بازاریابی آموزش عالی در این مراکز ارائه شود.روش پژوهش کیفی است که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. محقق با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران مراکز علمی- کاربردی، صاحبنظران بازاریابی و دانشجویان مراکز علمی – کاربردی به صورت هدفمند، به اشباع نظری جهت جمع آوری داده ها دست یافت. پس ازآن جهت تحلیل داده ها، گزاره های استخراج شده کدگذاری، ترکیب و مقوله بندی شدند.یافته های پژوهش نشان داد؛ از آن جا که انتخاب دانشگاه علمی- کاربردی و فرایند تصمیم گیری مقوله حائز اهمیتی است که بسیار تحت تاثیر شخصیت برند دانشگاه می باشد ، مصاحبه شوندگان 2 مقوله را به عنوان زمینه سازها معرفی کردند که شامل عوامل موثر بر انتخاب و منابع اطلاعاتی برای تصمیم گیری است.
The aim of this paper is to identify the underlying factors affecting the marketing of higher education in applied science and the relationship and brand image that can affect these factors. Accordingly, a model for the marketing of higher education in these centers is presented. Qualitative research method That is done using the Foundation Data Theory. The researcher conducted a semi-structured interview with the directors of the scientific-practical centers, marketing experts and students of science-applied science centers with purposeful theoretical saturation to collect data. Afterwards, for the analysis of the data, the extracted propositions were coded, combined and categorized. The results of the research showed that since the choice of scientific-practical university and the decision-making process are important issues that are strongly influenced by the brand's brand identity, The interviewees introduced two categories as the basis of the instruments, which include factors influencing choice and sources of information for decision making.
خلاصه ماشینی:
تحليل عوامل زمينه اي بازاريابي آموزش عالي در مراکز علمي کاربردي با توجه به تاثير شخصيت برند (مطالعه مورد: مراکز علمي کاربردي شهراصفهان ) Analysis of the Underlying Factors of Marketing of Higher Education in Centers of Applied Science and Technology according to the Impact of Brand Personality (Case Study: Centers of Applied Science and Technology of Isfahan) تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٤/٠١، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/٠٩/٢٤، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٢/١٩ نوع مقاله : علمي - پژوهشي سهيلا محرابي ١، رضا هويدا٢ و سيد علي سيادت 3 چکيده هدف : هدف مقاله حاضر شناسايي عوامل زمينه اي موثر بـر بازاريـابي آموزش عالي مراکز علمي کاربردي و ارتبـاط و تـاثيري کـه شخصـيت برند مي تواند بر اين عوامل داشته باشد، است تا بر مبنـاي آن ، مـدلي براي بازاريابي آموزش عالي در اين مراکز ارائه شـود.
نتيجـه گيـري: مطـابق بـا يافته هاي پژوهش عوامل زمينه اي بازاريابي آمـوزش عـالي کـه تحـت عنوان فرايند تصميم گيري نام گذاري گرديد، بر انتخاب دانشگاه علمي کاربردي به عنوان مرکز تحصيل بسيار موثر مي باشد و از سوي ديگـر تاثير و اهميت شخصيت برند بر اين انتخـاب نيـز از ديگـر يافتـه هـاي پژوهش ميباشد.
متقاضيان آموزش عــالي ديگـر مصـرف کننـدگان منفعل نيستند بلکه آنها به مصرف کنندگاني تبديل شده اند که بـراي ورود به دروه هاي آموزش عالي انتخاب منطقي دارند بنابراين از جملـه وظايف بسيار مهم دانشگاه هاست که بتوانند عواملي که در انتخـاب و تصميم گيري آنها موثر است را شناسايي کننـد و اقـدامات مناسـب را انجام دهند.