چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تبیین تأثیر تدریس مبتنی بر ساختن گرایی بر پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایهی ششم ابتدایی بوده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری، کلیهی دانشآموزان دختر در پایهی ششم ابتدایی بود. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهایدو مرحلهای استفاده شد. دادههای پژوهش از طرق آزمونهای تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی حاصل گردید. پایایی ابزار با استفاده از روش الفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب آن در تفکر انتقادی 91/0 ، پیشرفت تحصیلی 92/0 و در انگیزش پیشرفت تحصیلی 0.94 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از طرح درس تولید شده بر مبنای نظریهی ساختنگرایی اجتماعی، بر میزان پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی در درس ریاضی تأثیر مثبت دارد.
The present study aimed at evaluating thinking and lifestyle curriculum based on Francis Klein`s theory from the perspective of thinking and lifestyle teachers and students.
The research method was descriptive-analytical. For collecting data, library information, articles, authoritative scientific sites and semi-structured interview were used.
The statistical population was all female students in the sixth grade. Cluster random sampling was used. Research data were obtained through Critical Thinking, Academic Achievement and Motivation tests. The reliability of the tool was calculated using Cronbach's alpha coefficient and its coefficient was 0.91 for critical thinking, 0.92 for academic achievement, and 0.94 for academic achievement. Covariance analysis was used to analyze the data.
According to the findings of the research, the damage to the thinking and lifestyle curriculum elements from the perspective of the teachers, the learning activities, the educational materials, evaluation, grouping and time of education, and, from the students' point of view, the learning activities, evaluation, the educational materials, time and space of education.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٨ صفحات : ٥٣-٣٧ Vol 7, No 2, Summer 2019 اثربخشي تدريس مبتني بر ساختن گرايي اجتماعي بر The effect of Teaching based on Social Constructivism on the Academic پيشرفت تحصيلي، تفکر انتقادي و انگيزش پيشرفت Achievement, Critical Thinking and Academic Achievement Motivation of تحصيلي دانش آموزان پايه ي ششم ابتدايي ١ students in the sixth grade of elementary school بتول قائدي ١، عباس قلتاش * ٢،سيد احمد هاشمي ٣، علي اصغر ماشينچي ٤ B.
Assistant Professor, Department of Educational اسلامي ، لامرد، ايران Sciences, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran چکيده Abstract هدف : هدف اين پژوهش تبيين تأثير تدريس مبتني بر ساختن The present study aimed at evaluating thinking and گرايي بر پيشرفت تحصيلي، تفکر انتقادي و انگيزش پيشرفت lifestyle curriculum based on Francis Klein`s theory from the perspective of thinking and تحصيلي دانش آموزان پايه ي ششم ابتدايي بوده است .
damage to the thinking and lifestyle curriculum يافته ها: نتايج تحقيق نشان داد که استفاده از طرح درس توليد elements from the perspective of the teachers, the learning activities, the educational materials, شده بر مبناي نظريه ي ساختن گرايي اجتماعي، بر ميزان evaluation, grouping and time of education, and, پيشرفت تحصيلي، تفکر انتقادي و انگيزش پيشرفت تحصيلي from the students' point of view, the learning activities, evaluation, the educational materials, دانش آموزان مقطع ابتدايي در درس رياضي تأثير مثبت دارد.