چکیده:
سازمان صدا و سیما همانند همه رسانهها در دهه آینده با چالشهای مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانهای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مسالهای که وجود دارد این است که فرآیند مدیریت دانش در سازمان صدا و سیما در وضعیت مناسبی قرار ندارد در راستای حل مساله مذکور هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای بکارگیری رسانههای اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما است. از رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی و ویکیها و از فرآیندهای مدیریت دانش، اشتراکگذاری و بکارگیری دانش با توجه به اهمیت انها بررسی شدهاند. در این مسیر پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، جهت جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و پس از آن در محیط رسانه ملی و با حضور 20 تن از نخبگان دانشگاهی و خبرگان رسانهای با انجام سه دور روش دلفی 30 راهکارشناسایی شد که به سه دسته راهکارهای مدیریتی، انگیزشی و ابزاری تقسیم می شوند.
Like all media, the IRIB will face various challenges in the coming decade, including survival and competition in the global media community. In such an organization, the core burden of organizational life lies with a specialized human resource capable of creating, transforming, applying, and sharing specialized and organizational knowledge and ultimately creating innovation, but the problem is that the knowledge management process In the sound organization, the media is below average and in poor condition, and employees are less trained in creative thinking and innovation skills. In order to solve this problem, the purpose of this study is to identify strategies for using social media to improve the knowledge management process of IOB. Social media, social networks, and wikis, and the processes of knowledge management, sharing, and application of knowledge have been reviewed for their importance. In this regard, after studying the theoretical basics and background of the research, a questionnaire was used to collect the data and then in the national media environment with the participation of 20 academic and media experts using three rounds of the method. Delphi has identified 30 strategies that fall into three categories: management, motivational and instrumental.
خلاصه ماشینی:
در چنین سـازمانی بـار اصـلی حیـات سازمانی بـر عهـده نیـروي انسـانی متخصـص قـرار دارد کـه از شایسـتگی خلـق، تبـدیل، بهکارگیري و به اشتراک گذاري دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مسالهاي کـه وجود دارد این است که فرآینـد مـدیریت دانـش در سـازمان صـدا و سـیما در وضـعیت مناسبی قرار ندارد در راستاي حل مساله مذکور هدف ایـن پـژوهش شناسـایی راهکارهـاي بهکارگیري رسانههاي اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سـیما اسـت.
و لذا با توجه به اقدامات ضروري فوق الـذکر و بـا عنایـت بـه وضـعیت غیـر مطلـوب سازمان در حوزه مدیریت دانش و با عنایت به تاثیر رسانه هاي اجتماعی در بهبـود مـدیریت دانش، هدف اصلی این پژوهش شناسایی راهکارهاي بکارگیري رسـانه هـاي اجتمـاعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما است و در اثناي بررسی تلاش می شود کـه این راهکارها از نظر میزان اهمیت رتبه بندي نیز شوند .
جرالد (Gerald) (٢٠١٧) تاثیري را که توسعه رسـانههـاي اجتمـاعی در مـدیریت دانـش سازمانها گذاشته را موارد زیر میداند: ١-گسترش مرزهاي مدیریت دانش: قبل از رسانههاي اجتماعی، اینترنـت در درجـه اول توسط افراد به عنـوان مکـانی بـراي دانلـود اطلاعـات و مشـارکت در تجـارت الکترونیـک مورداستفاده قرار گرفت و افراد محدودیتهاي زیادي براي برقراري ارتباط داشتند، ازجملـه اینکه نیازمند دسکتاپ در خانه بودند و اینترنت بـا سـرعت پـایین اسـتفاده مـیکردنـد امـا ابزارهاي تعاملی این محدودیتها را برداشته است و افراد در هرجایی مـی تواننـد بـه تبـادل اطلاعات بپردازند ٢-تضعیف مرزهاي سازمانی: سیستم عاملهـاي مبتنـی بـر ابـر ، اهمیـت مرزهاي سازمانی را به عنوان یک مـانع بـراي بـه اشـتراکگـذاري دانـش کـاهش دادهانـد و افراد میتوانند در سازمانهاي محتلف به تسهیم دانش بپردازند ٣-تغییر رابطه بـین کارمنـدان: سازمان میتواند از دانش افراد بدون نیاز به حضور در محل کار استفاده کنند مثلا افرادي کـه بیماري دارند و یا بازنشستگانی که رابطه فیزیکی با سازمان ندارنـد بـه راحتـی مـی تـوان از دانش و تخصص آنها در سازمان استفاده کرد٤-توسعه تکنولوژي موبایلی: به عنوان یکـی از توسعههاي موبایلی میتوان از فیسبوک نام برد، فیسبوک به عنـوان یکـی از ابزارهـاي رسـانه اجتماعی به اشتراکگذاري و مدیریت دانش را بین افراد تسهیل کرده اسـت( .