چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی ابزاری برای سنجش فرهنگ آموزش در دستگاههای اجرایی کشور بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و نمونة مورد بررسی 112 سازمان از بین سازمانهای دولتی ایران بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامة محققساخته با 68 سؤال به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روش تحلیل عاملی اکتشافی و نیز آزمون t تکنمونهای استفاده شد. در نهایت نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد فرهنگ آموزش دستگاههای اجرایی کشور در قالب 3 بعد یادگیری مستمر و وظیفهشناسی فراگیران و مناسبات اخلاقگرا و 9 مؤلفة تعهد و تمایل فراگیر، آموزش مبتنی بر نیاز شغلی، مشارکت فعال فراگیر، اجتناب از رفتارهای ناسالم، انگیزة یادگیری، احترام به مدرس، روابط دوستانه، تفکر انتقادی اخلاقگرا، احترام متقابل در کلاس قابل تبیین است. همچنین نتیجة آزمون t تکنمونهای نشان داد وضعیت فرهنگ آموزش کارکنان دستگاههای اجرایی کشور نامناسب است و نیاز است برای بهبود و تقویت آن برنامهریزی شود.
The purpose of the present study was to design a tool to assess the training culture in the Iranian public organizations. The research method adopted in the study was descriptive-survey. The sample consisted of 112 Iranian public organizations that were selected based on Cochran formula through simple random sampling method. In order to collect the data, a researcher-made questionnaire with 68 questions was used, and to analyze the collected data, exploratory factor analysis and one-sample t-test were run in SPSS. The results of exploratory factor analysis demonstrated that the training culture in the Iranian public organizations can be explained in three dimensions – namely continuous learning, liability of learners, and morality-based interactions – and 9 factors – including learner’s commitment and propensity, training tuned to professional needs, avoidance of unhealthy behaviors, motivation for learning, showing respect to the instructor, friendly relationships, morality-oriented critical thinking, and mutual respect in class. Moreover, the results of the one-sample t-test showed that the training culture of the employees of Iranian public organizations is not good and plans should be made to improve and enhance it.
خلاصه ماشینی:
شاخص های به دست آمده از پیشینۀ پژوهش جهت سنجش فرهنگ آموزش ردیف شاخص های فرهنگ آموزش منبع میانگین نتیجه 31 رواج تقلب بین فراگیران سیدمن ٢٠٠٥؛ غلامی ١٣٩٢ ٤,٣٦٦٧ تأیید ٣٢ موبایل بازی فراگیران در کلاس سیدمن ٢٠٠٥ ٣,٣ تأیید 33 ریاکاری فراگیران در کلاس سیدمن ٢٠٠٥؛ غلامی ١٣٩٢ ٢,٥٣٣٣ رد ٣٤ شرکت در کلاس با شوق و اشتیاق لوئیس ١٣٨٥ ٤,١٣٣٣ تأیید ٣٥ مشارکت و اظهارنظر در کلاس مظفر ٢٠١٦؛ هفلر ٢٠١٣ ٣,٤٦٦٧ تأیید ٣٦ رواج سرقت ادبی بین فراگیران غلامی ١٣٩٢ ٢,٣٣٣٣ رد ٣٧ تواضع و احترام در روابط بین فراگیر و مدرس دوای و سوگا ١٣٨٨ ٤,٢٣٣٣ تأیید 38 ضرورت اجرای دوره ها مظفر ٢٠١٦ ٣,١٣٣٣ تأیید ٣٩ جوّ صمیمی بین فراگیران در کلاس رابینز ١٩٨٣؛ مظفر ٢٠١٦ ٤ تأیید ٤٠ حضور فعال فراگیران در کلاس کرنز ٢٠٠٠؛ هفلر ٢٠١٣ ٣,٤٣٣٣ تأیید 41 استفاده از فرصت آموزشی پولو و همکاران ٢٠١٨؛ هفلر ٢٠١٣ ٤,٥٣٣٣ تأیید 42 مداومت بر کوشش علمی هام و آدامز ٢٠٠٤ ٤,٢٦٦٧ تأیید 43 اهمیت واقعی دوره ها هفلر ٢٠١٣ ٣,٢٦٦٧ تأیید ٤٤ یاد کردن محترمانه از استاد در خارج از کلاس فرهادیان ١٣٩٤ ٣,٠٦٦٧ تأیید 45 توجه به سخنان مدرس راوندی ١٣٨٣ ٤,٠٦٦٧ تأیید ٤٦ یادداشت برداری فعال فراگیران غلامی ١٣٩٢ ٣,٧٦٦٧ تأیید ٤٧ وقت شناسی در طرح سؤال در کلاس سیدمن ٢٠٠٥ ٢,٧٣٣٣ رد 48 غیبت از کلاس سیدمن ٢٠٠٥ ٣,٥ تأیید 49 خوابیدن در کلاس سیدمن ٢٠٠٥ ٣,٣٣٣٣ تأیید ٥٠ حرف زدن بیمورد در کلاس سیدمن ٢٠٠٥؛ غلامی ١٣٩٢ ٣,٠٣٣٣ تأیید در مرحلۀ دوم ، شاخص های پیشنهادی خبرگان بررسی و موارد مشابه و تکراری حذف شدند و پرسشنامۀ مرحلۀ دوم دلفی با ٣٤ شاخص به دست آمد.