چکیده:
امروزه موفقیت و دستاوردها و عملکرد موثر افراد در زندگی و در کار به انواعی از مهارتها نسبت داده میشود که تحت عنوان «مهارتهای نرم» شناخته میشوند. این دسته مهارتها عموما در مقایسه با مهارتهای سخت یا مهارتهای فنی مورد نیاز افراد قرار میگیرد. برای برخی از مشاغل مانند مشاغل مدیریتی یا مشاغلی که فارغ از سمت و جایگاه مدیر به مهارتهای مدیریت نیاز دارد این نوع مهارتها دارای اهمیت بیشتری است مخصوصا وقتی که در سلسله مراتب مدیریتی در هرم سازمان به راس هرم نزدیکتر میشویم. به عبارتی، اثربخشی و کارایی هر سازمان به میزان دانش و مهارت مدیران آن بستگی دارد(هرسی و بلانچارد، 1375).
مهارتهای نرم بر خلاف مهارتهای سخت کمتر در سیستم تحصیلات رسمی مورد توجه قرار گرفته است. از سویی آموختن مهارتهای نرم در سنین بالا دشوارتر است. بنابراین با مهارتهای نرم کاربردی مواجه میشویم که آموختن آن با سختی همراه است.
در این مقاله در مورد این مهارتها و انواع آن، دلیل اهمیت این دسته از مهارتها و شیوه مناسب برای آموختن آن آشنا میشویم.
خلاصه ماشینی:
منش مدیریت (مهارتهای نرم مورد نیاز برای توسعه شایستگیهای محوری مدیریتی) مهدی رفتاری 1 چکیده امروزه موفقیت و دستاوردها و عملکرد موثر افراد در زندگی و در کار به انواعی از مهارتها نسبت داده میشود که تحت عنوان «مهارتهای نرم» شناخته میشوند.
برای برخی از مشاغل مانند مشاغل مدیریتی یا مشاغلی که فارغ از سمت و جایگاه مدیر به مهارتهای مدیریت نیاز دارد این نوع مهارتها دارای اهمیت بیشتری است مخصوصاً وقتی که در سلسله مراتب مدیریتی در هرم سازمان به راس هرم نزدیکتر میشویم.
واژگان کلیدی: مهارت نرم2، مهارتهای نرم شخصی، منش مدیریت، شایستگی3، شایستگیهای محوری4، مهارتهای مدیریت مقدمه چگونه میتوان مدیر یا همکار موثرتری برای سازمان بود؟ چگونه میتوان نقش پدر یا مادر ارزشمندتری را ارایه کرد؟ چگونه میتوان بهعنوان یک فروشنده، فروش بیشتری کسب کرد؟ چگونه میتوان بهعنوان یک شهروند یا صاحب کسب و کار به درآمد و موفقیت بیشتری دست یافت؟ و کلاً چگونه میتوان بهتر بود از کسی که هستیم؟ پاسخ این پرسشها در دسترسی به منابع و برخورداری از ضریب هوشی بالا و تحصیلات خاص نیست، بلکه پاسخ این است که ما در یک کلمه در حوزه فردی و جمعی "مديريت" نداريم.
مدیر برای اینکه بتواند در شمار اعضای موثر محیط کار خود قرار گیرد و بین اعضای تحت رهبری همکاری و تفاهم به وجود آورد، لازم است که به حد کافی از مهارتهای انسانی بهرهمند باشد (علاقهبند، 1388).
کلیه این فعالیتها تماس با دیگران را شامل میشود و به دلایل غیرقابل انکار برای انجام موفقیت آمیز اینگونه صرف وقت، مدیران باید دارای مهارتهای مراودهای باشند که عبارت است از توانایی در استقرار ارتباط، درک مسائل و انگیزاندن افراد گروه.