چکیده:
این پژوهش با هدف مدلسازی تاثیر رهبری تحولآفرین با میانجیگری فرهنگ مدرسه بر خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی شهرستان تالش انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران و معلمان ابتدایی شهر تالش به تعداد 785 نفر تشکیل دادند که بر مبنای جدول مورگان، نمونهای به حجم 257 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد، رهبری تحولآفرین باس و آولیو (2000)، فرهنگ مدرسه گرونرت (2005) و خودکارآمدی معلمان اسچانن- موران و وولفولک (2001) به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ0/83، 0/88 و 0/87 استفاده شد.تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS و LISREL انجام شد. یافتهها نشان داد که مدل علی مفروض از برازش مناسبی برخودار بوده و قابل تعمیم به جامعه پژوهش است. اثر مستقیم رهبری تحولآفرین بر فرهنگ مدرسه (0/93) و بر خودکارآمدی معلمان (0/63) مثبت و معنادار است. همچنین اثر مستقیم فرهنگ مدرسه بر خودکارآمدی معلمان (0/43) مثبت و معنادار است. اثر غیرمستقیم رهبری تحولآفرین با میانجیگری فرهنگ مدرسه بر خودکارآمدی معلمان (0/40) مثبت و معنادار است. با توجه به یافتههای آماری، فرهنگ مدرسه به طور معناداری رابطه بین رهبری تحولآفرین با خودکارآمدی معلمان را میانجیگری میکند. لذا راهبران تحولآفرین باید با ایجاد فرهنگ سازنده و قوی در مدرسه، زمینه را برای ارتقا سطح خودکارآمدی معلمان جهت عملکرد بهینه فراهم نمایند.
The purpose of this study was to model the effect of transformational leadership mediated by school culture on self-efficacy of primary school teachers in Talesh city. The research method was descriptive-correlation with emphasis on structural equations. The statistical population of the study consisted of 785 primary school principals and teachers in Talesh. Based on Morgan's table, a sample of 257 people was selected by stratified random sampling. To collect data from three Standard questionnaires, transformatiol leadership of Bass and Avolio (2015), Gronert School Culture (2005) and self-efficacy of teachers Teschanen-Moran and Wolfak (2001) with Cronbach's alpha coefficient of 0.83, 0.88 and 0.87, respectively used. Data analysis was performed using structural equation modeling technique and SPSS and LISREL software. Results showed that the assumed causal model had a good fit and can be generalized to the research community. The direct effect of transformational leadership on teachers' self-efficacy (0.63) and school culture (0.93) is positive and significant. Also, the direct effect of school culture on teachers' self-efficacy (0.43) is positive and significant. The indirect effect of transformational leadership mediated by school culture on teachers' self-efficacy (0.40) is positive and significant. According to statistical findings, school culture significantly mediates the relationship between transformational leadership and teacher self-efficacy. Therefore, transformational leaders must create a constructive and strong culture in the school, to provide the ground for improving the level of self-efficacy of teachers for optimal performance.