Skip to main content
فهرست مقالات

سخنی تازه درباره دردهای کهنه

(6 صفحه - از 106 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، ارکستر سمفونیک، ارکستر سمفونیک تهران، نوازنده، ایران، اروپا، فیلم، هنری، اجرای مشکل‌ترین آثار آهنگسازان، خاک

خلاصه ماشینی:

"کوششهای مسئولین به جایی نرسید و در عوض این شوخی تلخ بین حنانه و استادش پرویز محمود مصطلح شد که هروقت می‌خواست اثری بنویسد،می‌گفت:برای «ارکستر سمفونیک»بنویسم یا برای«ارکستر سمفونیک تهران؟!» و این‌درحالی بود که ارکستر سمفونیک تهران آروز با وجود داشتن قوی‌ترین نوازندکان روسی‌تبار،ارمنی‌تبار و ایرانی،شاید قادر به اجرای مشکل‌ترین آثار آهنگسازان بزرگ دنیا می‌توانست باشد و حالا در وضعی است که حتی به اجرای آثاری که چهل سال قبل ارائه می‌داده است،قادر نیست!! دعوت از پیانیست‌های خارجی و ریخت و پاشهای بسیار،در همان زمانی که نوازنده‌های ایرانی خوب ارکستر سمفونیک و هنرستان برای امرار معاش شبها در کافه‌ها نوازندگانی می‌کردند،اکثرا پول خرید وسایل موسیقی لازم را نداشتند و حتی گاه«فراک»شب اجرای خود را از سمسارهای خیابان منوچهری کرایه می‌کردند! اگر بازی‌ها به‌گونه‌ای طبیعی نشان داده می‌شوند،اگر اجرای نقش‌های آنان-تقریبا رفتارها و کردارهای طبیعی آنان است،و اگر آن رفتارها بومی و«ناپرداخته»(غیرکمپوزه)است دیگر چه ضرورتی دارد که موسیقی‌ای که با بافت فرهنگی حادثه بیگانه است جایگزین موسیقی همان مردمان گردد؟گذشته از این که فضای«مدالی»آن موسیقی از دیدگاه احساسی با حوادث صحنه‌خوانانی ندارد،اساسا موسیقی فولک چنین اقوامی که هنوز رابطه خود را با طبیعت نگاه داشته‌اند،فاقد ارکستریزاسیون-کمپوزیسیون است. اگر توده‌های عامی قادرند چنان نقش‌های ارزنده‌ای را «بدیهه‌کاری»(اجرا)کنند،چرا موسیقی آنان که در تار و پود زندگی آنان تنیده شده و همان زندگی را با آن زمزمه می‌کنند نباید جانی داشته باشد؟اگر زندگی آن دسته از مردم شمال ایران-همانند دیگر اقوام ایرانی و جانی-که در شرائط اقلیمی و فرهنگی و اجتماعی و تاریخی ویژه‌ای سامان یافته و اگر همه اجزاء این پیکره رابطه ارگانیکی زنده‌ای با همدیگر دارند،چرا موسیقی آنان برای بیان احساس موسیقائی آنان نادیده گرفته می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.