خلاصه ماشینی:
"همانطور که تربیت از علم تغذیه میکند و متکی بر فرهنگ و نظام ارزشی خاصی است،مشاوره و روان درمانی نیز با مداخله در نظام ترجیحهای هستی شناختی،معرفت شناسانه و ارزشهای پذیرفته شدهی افراد،به تغییر انسان کمک میکند.
در این میان،علوم و معارفی که درصد تغییر بر میآیند،آشکارا از عرصهی علم فراتر میروند و قلمرو تعلیم و تربیت می گذارند و پیامبری میکنند.
مشارکت در فراینر رشد انسان وابسته به ملاحظات متعددی است؛این که:ماهیت انسان را چگونه تعیین به میکنیم؟جایگاه انسان را در هستی چگونه و در کجا تعیین میکنیم؟سعادت انسان را در چه میبینیم و او را به کدام آرمان و هدف راهنمایی میکنیم و چرا؟ کسی که انسان را جعبهای میان تهی میداند،او را به گونهای بغییر میدهد،و آن کس که آدمی را مفطور به فطرت الهی نیداند، با او به گونهای متفاوت رفتا میکند.
در هر حال،اگر قرار است که ما نیز معلم باشیم و در فرایند پیامبری مشارکت کنیم،ضرورت دارد که پیامبر بزرگ خویش الگو بگیریم."