خلاصه ماشینی:
"در بیت نخست بند سوم دو تلمیح قرآنیوجود دارد: 1 - آیه 22 از سوره حجر که باد را از جنسنرینه میداند »والرسلنا اریاح لوقح« یعنی وبادهای بار آور فرستادیم/ 2 - آیه از سوره بقره »و اذقال ربکللملئکانی جاعل فیالارض خلیف قالوااتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدمأ ونحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلمما لاتعلمون/ و چون پروردگارت به فرشتگان گفت منگمارنده جانشینی در زمینم، گفتند آیا کسیرا در آن میگماری که در آن فساد میکند وخونها میریزد حال آنکه ما شاکرانه تو رانیایش میکنیم، فرمود من چیزی میدانم کهشما نمیدانید/ بیت دوم تلمیحی دارد به آیه 16 از سوره ق»ونحن اقرب الیه من حبل الورید« مابه او ازرگ جان نزدیکتریم/ گفتن ندارد که این گونه تلمیحات شگرفی وارزش شعر را افزایش میدهد/ در بند چهارم شاعر اشاراتی دارد به یکسلسله رخدادها و اندیشههای اساسیدیروز و امروز بشر که هر کدام به نوبتخود اساسیترین تاثیرها را بر سرنوشتنوع بشر داشته است.
شاعر در این مصرعمیگوید که آن خصلت کاروانی باعث رخزردی و بیآبروی ما آدمها شده است وامروز ما نمیتوانیم از نظر معنوی برایخود حیثیت و آبرو قایل باشیم پس چه بایدکرد؟ آیا امیدی هست؟ بلی که هست: زمین آلوده ننگی است ننگی مثل عاشورا زمان آبستن جنگی است جنگی مثل عاشورا یعنی اگر چه زمانه به ننگهای آلوده استزمان اما نوید بخش نوری هم هست/ بعد از ارایه یک تصویر از سرنوشت پیشینو پسین بشر، باز هم شاعر غم هجران را بهیاد میآورد و علاج این صدف دور افتاده ازدریا را، پیوستن به شهر آب میداند و اینآرزو را آرزوی نهاد و فطرت بشری میداندو راز تهیدستی و زرد رخساری بشر را درعدم پاسخ شایسته به این ندا میپندارد و بازگشت به این ساز را تنها راه مروارید شدن وکمال صدف میداند."