چکیده:
این پژوهش به طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد و ارزیابی وضع موجود مدیریت استعداد سازمان پرداخته است. مطالعه حاضر با توجه به هدف آن از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده نمود. جامعه تحقیق در بخش کیفی، مدیران سازمان تامین اجتماعی بودند و جمع آوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و نمونه گیری هدفمند با مشارکت تعداد 20 مدیر عالی و میانی سازمان انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. به منظور برآورد الگو و شناسایی وضع موجود فعالیتها و فرآیندها در سازمان تامین اجتماعی، پرسشنامه حاصل از تحلیل مصاحبههای کیفی با 28 گویه در بین 245 نفر از مدیران سازمان تامین اجتماعی به روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع شد. در بخش کیفی این پژوهش، الگوی مدیریت استعداد در چهاربعد جذب (استعدادخواهی) با تعداد 12 مولفه، انتخاب (استعداد یابی) با تعداد 7 مولفه، توسعه (استعدادپروری) با تعداد 10مولفه و حفظ (استعدادگماری) با تعداد 8 مولفه جمعا 37 مولفه بدست آمد. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی تک نمونه بر روی دادههای بدست آمده نشان داد که در چرخه مدیریت استعداد در سازمان تامین اجتماعی بعد استعدادخواهی کمترین میانگین را به خود جلب کرده است در حالیکه بعد استعدادپروری با بیشترین میانگین در وضع موجود است. نظر میرسد سازمان تامین اجتماعی باید توجه بیشتری را به فرایند جذب (استعداد خواهی) معطوف دارد.
The present study used an exploratory mixed research method according to its purpose. The research population in the qualitative section was the managers of the Social Security Organization and the data collection was performed using semi-structured interviews and purposive sampling with the participation of 20 senior and intermediate managers of the organization. For the data analysis, inductive content analysis method was used in three stages of open, axial and selective coding. In order to estimate the pattern and identify the current status of activities and processes in the Social Security Organization, a questionnaire from the analysis of qualitative interviews with 28 items was distributed among 245 managers of the Social Security Organization by simple random sampling. In the qualitative part of this research, the talent management model in four dimensions of recruitment (talent seeking) with 12 components, selection (talent search) with 7 components, development (talent development) with 10components and retention (talent recruitment) with 8 components, in total 37components, were obtained. The results of performing one-sample t-test on the obtained data showed that in the talent management cycle in the Social Security Organization, the talent-seeking dimension has attracted the lowest average while the talent-raising dimension has the highest average in the current situation. It seems that the Social Security Administration should pay more attention to the recruitment process (talent search).