چکیده:
یکی از مسائل و مشکلاتی که دبیران با آن روبرو هستند ، کار با دانش آموزانی است که دچار اختلالات رفتاری و عاطفی هستند. این گروه از دانش آموزان نمیتوانند در مدرسه براساس هنجارها رفتار کنند. دبیران و دبیران امروزی با مسائل پیچیده ای روبه رو هستند که در گذشته رواج کمتری داشته است. یکی از این مسائل و مشکلات، کار با دانش آموزانی است که دچار اختلالات رفتاری و عاطفی هستند. این گروه از دانش آموزان نمیتوانند در مدرسه براساس هنجارها رفتار کنند و در نتیجه بر عملکرد آموزشی تاثیر نامطلوبی بر جای میگذارند. با دانش آموزان دچار مشکلات عاطفی چگونه رفتار کنیم؟ دانش آموزانی با کاستی های توجه، دانش آموزان افسرده، دانش آموزان ضداجتماعی و... جزو این گروه هستند. در واقع این دانش آموزان از خود رفتارهایی بروز می دهند که ممکن است براحتی زمان و انرژی زیادی از دبیر را هدر دهد، با این حال هنوز هم بسیاری از متخصصان بر این باورند که دبیر مهم ترین عامل تعیین کننده کیفیت برنامه های آموزشی برای دانش آموزانی است که با اختلالات رفتاری و عاطفی روبه رو هستند و می توانند در آموزش به این دانش آموزان نقش اصلی را ایفا کنند. آنان مسوول تهیه برنامه درسی، تعیین هدف های دانش آموزان و تشویق و تدارک آنها برای رسیدن به این اهداف هستند. می توان گفت به دلیل مشکل دار بودن این دسته از دانش آموزان، دبیرانشان باید الگوی رفتاری مناسب برای آنان باشند. دبیران باید رفتار مهرانگیز، مودبانه و دوستانه ای را به نمایش بگذارند. همه دانش آموزان در جریان درس خواندن و یادگیری باید احساس سلامت، ایمنی و حمایت کنند و در این میان دانش آموزانی که با اختلالات عاطفی و رفتاری روبه رو هستند و اغلب زندگی آشفته ای دارند، باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. در اقدام پژوهی فوق سعی بر این داشتهام که با استفاده از روش های نوین تدریس این مشکلات را در دانش آموزان برطرف نمایم.
خلاصه ماشینی:
وقتي از آنها پرسيدم چگونه تدريس کنم همگي گفتند «سئوالات هر پاراگراف را سطر به سطر در کلاس مطرح کرده و بعد از بين آنها مهم ها را نيز مشخص کنيد و ديگر توضيح دادن درس لازم نيست » و معلمي که سئوالات را مطرح مي کرد بهترين معلم از نظر آنها بود و چون اينجانب به جاي طرح سئوال ، متن کتاب را توضيح مي دادم دانش آموزان جهت نشان دادن مخالفت خود با روش تدريس اينجانب با ايجاد بي نظمي، نظم کلاس را بهم ريخته و کنترل کلاس برايم مشکل مي شد.
بنابراين به اين فکر افتادم که چگونه مي توان با تغيير رفتارهاي نامطلوب دانش آموزان روابط عاطفي بين دانش آموزان را بهبود بخشيد؟ و چگونه مي توان با تامين بهداشت رواني دانش آموزان ، کلاس را کنترل نموده و آموزش درس شيمي را نيز بهبود بخشيد؟ بدين جهت سعي نمودم با استفاده از کتاب راهنماي روش هاي نوين تدريس و ساير منابع ، تشکيل کارپوشه ، طراحي نرم افزار تحليل آزمون بر اساس طبقه بندي هدف هاي آموزشي بلوم ، روش تدريس ، کلاس داري و ارزشيابي خود را طوري تغيير دهم که ضمن افزايش عزت نفس دانش آموزان به احساسات ، مشکلات پنهان دانش آموزان ، مهارت ها و عادت آنها نيز توجه شود و روش هاي خود را طوري طراحي نمايم که در هر امري خود را مسئول بدانند.