چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش درمان با کمک سگهای دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالها طیف اتیسم اتیستیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان با اختلالها طیف اتیسم شهر تهران در نیمه اول سال 1400 بودند که به منظور دریافت درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم به مراکز این درمان (مدرسه سگ های های گروه کار sk9) مراجعه کرده بودند. روش نمونهگیری به شیوه در دسترس بود به این صورت که تعداد نمونه 20 نفر جامعه آماری مذکور انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 1 ساعت و به صورت هفته ای یک جلسه درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم دریافت کردند. به منظور گردآوری داده ها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از سیاهه مشکلات رفتاری و نیمرخ مهارت های اجتماعی اتیسم استفاده شد. دادههای به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزارآماری spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم تاثیر معناداری بر بهبود مهارت های ارتباطی (p<0.01) و کاهش رفتارهای کلیشه ای (p<0.01) کودکان با اختلالها طیف اتیسم داشت. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج حاصل از این مطالعه نشاندهنده اثربخشی درمان با کمک سگ های دستیار اتیسم بر بهبود مهارت های ارتباطی و رفتارهای کلیشه ای کودکان با اختلالها طیف اتیسم بود. بنابراین برای درمان مشکلات ارتباطی و رفتارهای کلیشهای کودکان با اختلالها طیف اتیسم میتوان از این روش درمانگری استفاده کرد.
Objectives: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of treatment with the help of autism-assisting Dogs on improving the communication skills and stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorders. Method: This is a quasi-experimental study with a pretest and posttest design with a control group. The statistical population included all children with autism spectrum disorders in Tehran in the first half of 2020 who had referred to the centers of autism in order to receive treatment with the help of autism-assisting Dogs tical population was selected and randomly divided into two groups of experimental (n= 10) and control (n= 10). The experimental group received 10 sessions of 1 hour plus one session per week with the help of autism-assisting Dogs. In order to collect data in the pre-test and post-test stages, the Behavioral Problems List and the Autism Social Skills Profile were used. The obtained data were analyzed by analysis of covariance using the SPSS software (ver. 22). Results: The results showed that treatment with the help of autism-assisting Dogs had a significant effect on improving communication skills (pchildren with autism spectrum disorders. Conclusion: In general, the results of this study confirmed the effectiveness of treatment with the help of autism-assisting Dogs on improving the communication skills and stereotyped behaviors of children with autism spectrum disorders. Therefore, this therapeutic method can be used to treat communication problems and stereotyped behaviors in children with autism spectrum disorders.