چکیده:
این مطالعه با هدف طراحی مدل بومی مسئولیتپذیری اجتماعی در بازاریابی دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک خرده فروشی آنلاین ایران انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها روش تحقیق کیفی محسوب می گردد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 11 نفر از خبرگان بوده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها در بخش میدانی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته است. از رویکرد تئوری داده بنیاد برای تحلیل دادههای کیفی و ارائه مدل پارادایمی استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل کیفی، شش دسته از عوامل شامل شرایط علی، عوامل زمینهای، استراتژیها، پدیده محوری، عوامل مداخلهگر و پیامدها شناسایی شدند. در رابطه با شرایط زمینهای، بازاریابی هدفمند بعنوان مقوله اصلی، در رابطه با شرایط علی دو مقوله اصلی شامل مسئولیت اخلاقی و مسئولیت زیست محیطی، در رابطه با بازاریابی دیجیتال بعنوان پدیده محوری پژوهش، شاخصهای اعطای حق انتخاب به مشتریان، حفظ و نگهداری مشتریان، ارائه خدمات منطبق با خواسته مشتریان، برقراری ارتباطات و روابط مناسب با مشتریان، و ایجاد ارزش برای مشتریان، شناسایی شدند. در این راستا، راهبردهای تجاریسازی بعنوان مقوله اصلی راهبردها و اقدامات شناسایی شد، رقابتپذیری شرکتها بعنوان مهمترین عوامل مداخلهگر و توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت خدمات بعنوان مقولههای اصلی پیامدها نیز مورد شناسایی قرار گرفتند.
This study aims to design a native model of social responsibility in digital marketing in small online retail businesses in Iran. The present research is an applied research in terms of purpose and a qualitative research method in terms of data collection method. The statistical population in the qualitative section included 11 experts. The main tools for data collection in the field include semi-structured interviews. The GROUNDED theory approach using MAXQDA software was used to analyze qualitative data and present a paradigm model. Based on the results of qualitative analysis, six categories of factors including causal conditions, underlying factors, strategies, pivotal phenomena, intervening factors and consequences were identified. Targeted marketing was identified as the main category in relation to the context. In relation to causal conditions, two main categories were identified, including moral responsibility and environmental responsibility. In relation to digital marketing as a central phenomenon of research, the indicators of giving customers the right to choose, retaining customers, providing services in accordance with customer demands, establishing appropriate relationships and relationships/////////// with customers, and creating value for customers were identified. Commercialization strategies were identified as the main category of strategies and actions. Competitiveness of companies has been identified as the most important intervention factors; and economic development and service quality improvement were identified as the main categories of outcomes.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر این کسبوکارها، به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد خود میتوانند از جاذبههای فراوانی برای بخش خصوصی برخوردار باشند، که این امر بسته به شرایط داخلی اقتصادی کشورها قوانین و سیاستهای حمایتی در کشورهای مختلف، الگویی موفق برای توانمندسازی علمی و صنعتی معرفی میشوند (محمدیان و دیگران، 14 > لذا با توجه به بیان مسئله، سؤال اصلی پژوهش حاضر به این صورت مطرح میشود که مدل بومی ادغام مسئولیتپذیری اجتماعی در بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک (خردهفروشی) برخط در ایران چگونه است و اگر کسب وکارهای کوچک، در راه موفقیت خود از قوانین شرکت های بزرگ بهره نمیجويند، پس از چه شیوههايی استفاده میکنند؟ بازاریابی این نوع کسب وکارها دارای چه ابعاد و مؤلفه هایی > مبانی ن > بازاریابی دیج > تحول دیجیتال بر تمام بخشهای جامعه، بهویژه اقتصاد و کسبوکار تأثیر میگذارد.
اما امروزه با گسترش کسبوکارهای اینترنتی و تجارتهای برخط، این تعریف در فرم آنها باید انجام شود؛ یعنی همة شرکتها برای استفاده از ابزارهای نوین بازاریابی دیجیتال، در قدم نخست بای Ziyadin Abirou & Abghour Saura Thompson & Weldon برخط کرده و مشابه کسبوکارهای اینترنتی عمل کنند.
بر اساس نتایج کدگذاری ثانویة پژوهش، شاخصهای بهبود ﺗﺠﺮبة ﺗﻌﺎﻣﻞ مشتریان ﺑﺎ اراﺋﻪدﻫﻨﺪﮔﺎن ﻛﺎﻻ، ﻛﺎﻫﺶ رﻳﺴﻚ ﻋﺪم رﺿﺎﻳﺖ ﺧﺮﻳﺪ، افزایش بازدید تارنما، شناخت ویژگیهای رﻓﺘﺎری مشتریان، ﻛﻤﻚ به اﻧﺘﺨﺎب محصول با در نظر گرفتن تخفیف برای آن، افزایش و بهبود کسبوکارهای دیجیتال، کارآفرینی و بهبود معیشت، خلق ارزش افزوده و پایدار، تحقق اهداف تولیدات داخلی به عنوان مقولة پیامدها در طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی بازاریابی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک (خردهفروشی) برخط انتخاب شدند.