چکیده:
زمینه. مطالعات تاریخی در رشتۀ مدیریت در ایران یا انجام نشده یا به صورت پراکنده بوده و روشمند نبوده است. تاریخ شفاهی دانش مدیریت در ایران به مثابة روشی متداول در تاریخنگاری نیز مورد توجه محققان نبوده است.
هدف. در این مطالعه ثبت و ضبط خاطرات و مشاهدات استادان و پیشکسوتان مطلع از تطور دانش مدیریت در ایران جهت تدوین تاریخ شفاهی این دانش دنبال میشود. عمدة هدف تاریخ شفاهی ثبت و نگهداری خاطرات و اطلاعات کسانی است که از رویدادهای تاریخی در زمینهای خاص باخبرند.
روش پژوهش. در این مقاله، روایتهای شفاهی تعدادی از استادان پیشکسوت دانش مدیریت در ایران با استفاده از روش تاریخ شفاهی ثبت و ضبط شدهاند. مصاحبهشوندگان کنشگران اصلی در دورههای مختلف تطور مدیریت بودهاند که از روند شکلگیری و توسعة این دانش در ایران آگاه و مطلع بودند.
یافتهها. از مصاحبه با استادان پیشکسوت خاطرات، مشاهدات، شنیدهها، و اطلاعاتی به دست آمد که به صورت خام و بدون دستکاری و دخالت مورخان روایت شدهاند که به تدوین تاریخی موثق و قابل استناد، منطبق با اصول و مراحل تاریخ شفاهی، منتج شده است و از برتریهای آن ارائة کدها و کلیدواژههایی تاریخی است که میتوانند موضوع مطالعة سایر محققان و مورخان مدیریت قرار گیرند.
نتیجهگیری. مورخان، ضمن رعایت اصالت تاریخ شفاهی و روایت آن بدون دستکاری، چهار مولفة اصلی شامل ساختارهای موثر، خبرگان موثر، آثار موثر، و رویدادهای موثر بر علوم اداری را به عنوان الگویی نظری در تبیین و تدوین تاریخ دانش مدیریت در ایران استنتاج کردند.
Background. Historical research of management in Iran has not been studied or has not been methodical. Oral history of management in Iran has not been considered a common method in historiography by researchers. Purpose. The purpose of this study was to record the memories and observations of professors and veterans aware of the evolution of management knowledge in Iran to record and preserve the oral history of management in Iran. The main purpose of oral history is to record and preserve the memories and information of those who are aware of historical events in a particular field. Design / Methodology / Approach. In this article, the oral narratives of several professors and veterans of management knowledge in Iran are studied and recorded using the oral history method. The interviewees were the main actors in different periods of management development in Iran who were aware of the process of formation and development of management knowledge in Iran. Findings. From interviews and conversations with professors and veterans, memories, observations, hearings, and information were obtained that were narrated raw and without manipulation and the intervention of historians, and have shaped the oral history of management knowledge in Iran. Results. This study has resulted in a reliable and citationable historical compilation by the principles and stages of one of the scientific and accepted methods of historical studies, namely oral history which can be studied by other management researchers and historians.