چکیده:
امروزه مدیران در همه سازمانها، از جمله بانکها، خواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف هستند. با در نظر گرفتن فرهنگ فروش در حال ظهور و تقسیمبندی مشتریان در سیستم بانکداری جامع در داخل بانکها، مدیران نیاز به سنجش کارایی با استفاده از مدلهای مرسوم در تحلیل پوششی دادهها در قسمتهای مختلف از جمله، جذب سپرده، ارایه خدمات مالی به گروه مشتریان و کسب سود دارند. هدف از این مقاله ارایه مدل تحلیل پوششی دادهها شبکه فازی به همراه وجود متغیرهای نامطلوب و منابع مشترک جهت اندازهگیری کارایی شعب بانکهای ایران در سیستم بانکداری جامع است. در این پژوهش، با در نظرگیری مدل شبکهای غیر شعاعی تحلیل پوششی دادهها بر پایه متغیرهای کمبود، با توجه به آنچه در خصوص عدم قطعیت و اطمینان در خصوص برخی متغیرهای موجود در مدلهای تحلیل پوششی دادهها در فضای واقعی رخ میدهد، مدل فازیشده مبتنی بر متغیرهای کمبود با در نظرگرفتن متغیرهای نامطلوب و منابع مشترک ارایه میشود. نتایج نشان میدهد که در یک محیط بانکداری جامع رقابتی، مدل پیشنهادی میتواند به مدیران صنعت بانکی جهت اتخاذ سیاستهای مختلف در بخشهای مختلف فرآیند بانکداری جامع کمک نماید. مساله اصلی که در بسیاری از شرایط واقعی در ارزیابی عملکرد سیستم بانکداری جامع رخ میدهد این است که ورودیها و خروجیهای مدل تحلیل پوشش دادهها قطعی، دقیق و مطلوب نیستند. در این پژوهش، دادههای غیرقطعی جهان واقعی با استفاده از تحلیل پوششی شبکهای بررسی شده است.
Today, managers in all organizations, including banks, seek optimal utilization of various departments' available resources and capacities. Considering the emerging sales culture and customer segmentation within the comprehensive banking system, managers need to assess efficiency using conventional models in data envelopment analysis in various areas, including deposit acquisition, providing financial services to customer groups, and generating profits. This paper aims to present a fuzzy network data envelopment analysis model along with undesirable variables and shared resources to measure the efficiency of Iranian bank branches in the comprehensive banking system. This study considers a non-radial network data envelopment analysis model based on scarcity variables. Given the uncertainties and uncertainties surrounding certain variables in data envelopment analysis models in the real world, a fuzzy model based on scarcity variables, taking into account undesirable variables and shared resources, is proposed.The results indicate that the proposed model can assist industry managers in adopting various policies in different segments of the comprehensive banking process in a competitive comprehensive banking environment. The main issue that occurs in the evaluation of the performance of a comprehensive banking system in many real-world situations is that the inputs and outputs of the data envelopment analysis model are not precise and desirable. In this study, non-deterministic real-world data has been examined using network data envelopment analysis.
خلاصه ماشینی:
هدف از این مقاله ارایه مدل تحلیل پوششی دادهها شبكه فازی به همراه وجود متغیرهای نامطلوب و منابع مشترك جهت اندازهگیری كارایی شعب بانکهای ایران در سیستم بانکداری جامع است.
علاوه بر این مدل تحلیل پوششی دادهها 2 بهطور گستردهای در ارزیابی کارایی بانکها با ورودیها و خروجیهای قطعی استفاده Decision Making Units (DMU) Data Envelopment Analysis (DEA) میشود.
رویکرد α سطح محبوبترین Network Data Envelopment Analysis (NDEA) Slacks-Based Measure (SBM) مدل FDEA است.
در جدول زیر مقایسه میان مدلهای تحلیل پوششی دادهها با در نظرگیری ویژگیهای مهم و کاربرد آنها خلاصه شده است: همانطور که از جدول 1 مشخص است، DEAفازی در صنعت بانکداری و همچنین DEA شبکهای فازی با در نظرگیری عوامل نامطلوب در مرور ادبیات مورد بررسی قرار گرفت.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 4- مورد مطالعه 1-4- در نظرگیری ساختار شبکهای در سیستم بانکداری جامع با توجه به نتایج مطالعات صورت گرفته، ساختار شبکهای سه مرحلهای با درنظرگیری دو مرحله موازی در سرویسدهی گروه مشتریان است، جهت اندازهگیری کارایی شعب در سیستم بانکداری جامع که به گروه مشتریان بانکداری خرد و شرکتی-تجاری سرویسدهی مینماید، مطابق شکل 1 در نظر گرفته شده است [12]، [13].
4-4- نتایج اجرای مدل NSBM Fuzzy با در نظرگیری متغیرهای نامطلوب و منابع مشترک در این بخش شاخص تسهیلات گروه مشتریان تجاری شرکتی و تسهیلات گروه مشتریان خرد بهصورت فازی در نظر گرفته میشود تا بتوان شرایط عدم قطعیت در تسهیلات دهی به مشتریان را بررسی نمود.
در ادامه کارایی شعب بانک در هریک از مراحل مدل (جذب سپرده، سرویسدهی به گروه مشتریان تجاری- شرکتی و خرد و همچنین سودآوری با استفاده از روش آلفا برش و در سطوح مختلف α محاسبه میشود که خلاصه نتایج در جدول 5 خلاصه شده است.