Skip to main content
فهرست مقالات

وحی و تجربه دینی از دیدگاه استاد مطهری

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 56 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : وحی ،پیامبر ،تجربه دینی ،پیام ،وحی و تجربه دینی ،دیدگاه استاد مطهری ،قرآن ،تجربه دینی از دیدگاه استاد ،خدا ،دیدگاه ،گزاره‌ای ،تجربه وحیانی ،خداوند ،حسی ،جبرئیل ،تجربه دینی بودن وحی ،قرآن کریم ،نظریه ،تفاوت‌های وحی و تجربه دینی ،روح ،اسلامی ،حقایق ،انسان ،جهان ،همسان‌انگاری وحی و تجربه دینی ،یکسان‌انگاری وحی و تجربه دینی ،تفسیر ،اخذ ،وحی گزاره‌ای با تجارب وحیانی ،فرهنگ

خلاصه ماشینی:

"چنین تحلیلی از وحی، مشابه تحلیل کسانی همچون سرسید احمدخان هندی است که وحی را گونه‌ای نبوغ می‌دانند (9) (آن عامل درونی پیامبر ـ یعنی تجربه نبوی ـ چه فرقی با نبوغ یک فرد نابغه دارد و چرا نام آن را «الهام» و «تجربه نبوی» و نام این را «جوشش درونی» و «نبوغ» بدانیم!) سیداحمد خان هندی معتقد است: «او کلام نفسی خود را طوری با گوش‌های ظاهر می‌شنود که گویی با او کسی سخن می‌گوید و نیز با چشمان ظاهری خود، مشاهده می‌کند؛ مثل اینکه کسی جلوی او ایستاده است»! بر اساس این دیدگاه، نمی‌توان نظریه «تجربه (تجربه دینی) بودن وحی» را پذیرفت؛ زیرا اگر وحی، همان تجربه دینی است و در تجربه دینی (وحی) باید میان مقام توصیف و تعبیر (تفسیر) آن تمایز قایل شد، در این صورت، دست‌یابی به وحی اصیل الهی و پیام آسمانی آن امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که آنچه پیامبر (تجربه‌گر) برای دیگران توصیف و گزارش می‌کند، متأثر از پیش‌فرض‌ها و فرهنگ اوست و در واقع، یافته‌های خود را به دیگران بازگو می‌کند. (39) بنابراین، لازمه تجربه دینی بودن وحی، نفی وحیانی بودن الفاظ و کلمات قرآن است؛ بدین معنا که الفاظی که پیامبر تحت عنوان «وحی» بیان می‌کند، منشأ الهی و آسمانی ندارد؛ یعنی این الفاظ از طرف خدا نازل نشده‌اند، بلکه ساخته و پرداخته ذهن و زبان پیامبر (به عنوان فاعل تجربه دینی) هستند، در حالی که به اجماع مسلمان و ادله‌ای که در خود قرآن آمده‌اند، تمامی الفاظ و کلمات قرآن کریم از ناحیه خداوند متعال نازل شده‌اند و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بدون هیچ‌گونه تغییر و تصرفی در وحی، آنان را به مردم ابلاغ می‌کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.