Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری زبان فارسی و شیوه های علاقمندسازی دانش آموزان در مناطق غیر فارسی زبان - شهرستان بجنورد، سال تحصیلی 80-81

نویسنده: ؛

تابستان 1383 - شماره 78 (30 صفحه - از 95 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : تدریس فارسی در کلاس‌ها ،غیر فارسی ،فارسی‌زبان ،ایجاد علاقه ،درصد از پاسخ‌دهندگان ،علاقه به زبان فارسی ،علاقه‌مندسازی دانش‌آموزان غیر فارسی‌زبان ،خی ،زبان‌ها و گویش‌های ،زبان فارسی ،یادگیری زبان فارسی ،آموزش زبان فارسی ،علاقه به فراگیری زبان ،ایجاد علاقه به فراگیری ،فراگیری زبان فارسی ،مناطق غیر فارسی‌زبان ،غیر فارسی‌زبان ،دانش‌آموزان غیر فارسی‌زبان ،زبان فارسی در دانش‌آموزان ،فراگیری زبان فارسی دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان غیر فارسی ،دانش‌آموزان به زبان فارسی ،گویش محلی ،عوامل مؤثر بر یادگیری ،علاقه به فراگیری ،آموزش زبان ،دانش‌آموزان غیر فارسی‌زبان مؤثر ،یادگیری زبان فارسی دانش‌آموزان ،ایجاد علاقه در دانش‌آموزان ،فارسی در دانش‌آموزان غیر

وجود زبان‌ها و گویش‌های متفاوت و متعدد در همهء کشورهای جهان‌1-از جمله کشور ما-و به رسمیت‌ شناختن زبان واحدی که مسائل سیاسی و اقتصادی، فرهنگی،حفظ وحدت ملی و یک پارچگی کشور ایجاب می‌کند و زبان رسمی(معیار)نامیده می‌شود، همواره مسائل و مشکلاتی را برای نظام آموزش و پرورش و معلمان و نیز برای دانش‌آموزانی که گویش‌ دیگری دارند،با زبان رسمی بیگانه‌اند به وجود می‌آورد. کشور ما نیز که با زبان‌ها و گویش‌های متفاوتی رو به روست و زبان مادری‌ بسیاری از کودکان،غیر از زبان رسمی و ملی(زبان فارسی)است،از لحاظ آموزش زبان فارسی مشکلاتی وجود دارد.این تحقیق میدانی کوشیده است تا این مسأله را در یکی از مناطق کشور،یعنی شهرستان بجنورد،که مردم آن‌ داردی گویش‌های متفاوت نظیر ترکی،کردی،ترکمنی،بلوچ و تات‌اند و از این‌ نظر در کشور منحصر به فرد است،مورد بررسی و مطالعه قرار دهد تا دریابد که چه مشکلاتی بر سر راه آمورش زبان فارسی وجود دارد،چگونه می‌توان‌ آن‌ها را از سر راه برداشت و شیوه‌های علاقه‌مندسازی دانش‌آموزان به زبان‌ فارسی در این‌گونه مناطق چه می‌تواند باشد. این مقاله توسط جناب آقای دکتر امان قرائی مقدم تدوین و به فصلنامه‌ ارائه شده است که به این وسیله از ایشان تقدیر و تشکر می‌نماییم.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.