خلاصه ماشینی:
در هم آمیخته شدن نویسندهو داستان در یکدیگر بدین ترتیب است که نویسندهای(یعنی یونس بشیران)میخواهد متنی را بنویسد،امابیآنکه بداند خود موضوع داستان دیگری در روایتدیگری قرار میگیرد.
راویهای متعدد این رمان عبارتند از:راوی دانایکل در زیر آب/یونس بشیران/مسیح بروشکی/ابراهیم یارزاولی و عمو ریحان،پیرمرد کور،لایههایمختلف زبانی هم در ویژگیهای روایت هر یک از اینراویها متجلی شده است و آنها مهر خاص خود را برنحوۀ روایت خود زدهاند.
که در این باره میتوان بهلایههای زبانی ذکر شده در صفحههای85/67/36/31/16 اشاره کرد که به ترتیب متعلقند به:یونس بشیران-مسیح بروشکی-عمو ریحان-راویدانای کل در زیر آب و گزارش اداری سرگرد ابراهیمیارزاولی...
دخالت دادن خواننده در نگارش متن هم ازطریق شکل بخشیدن به ناگفتههای داستان ورمزگشایی آن صورت میگیرد تا شیرزادی نشان دهدکه خواننده را در عرصۀ خلاقیت همپای خود دانستهاست و با برقراری توازن مناسب میان گفتهها در برابرناگفتهها،فضای پنهان بین سطور و لایههای پشتکلام نوشته شده را در مقابل کلام آشکار و ملموس بهتماشا نهاده است.
نویسنده در این رمان باعث شده است که خوانندهنه در چنبری احساساتی،بلکه از منظری عقلانی وخونسردانه و دور از هیاهو،به مضمون جنگ و رویاروییمرگ و زندگی بنگرد.
این رمان نشان میدهد که فضای جبهه،مکان مرگ وشهادت نیست،بلکه مکان ادراک زندگی و نگریستن بهآن،از منظری تازه است.
به همین سبب گاه آشکار نیستکه کدام راوی به روایت مشغول است و صد البته مهمنیست،زیرا در کل،آنچه متن این رمان را میسازدترکیبی از تکههای پراکنده است که به کمک خلاقیتذهنی خواننده میرود تا در انتها،یک دایرۀ کامل را درذهن بسازد تا بدین وسیله نیمۀ پنهان ماه برای او بدرکامل شود.