خلاصه ماشینی:
اماهنگامی که هرمان ووبلر سرمیرسد،مشخص میشودکه حرفهای افا را شنیده است) دوم این در صفحات 108 و 144 کتاب،هنگامیکه نویسنده فضا و مکان را توصیف میکند از واژۀصحنه و همچنین چگونگی قرار گرفتن تختخوابشخصیتها نسبت به تماشاچیان سخن میگوید.
مثلا وقتی که در جهان داستانمحمد رضا گودرزی زنان برابر چشم انداز رودخانه هاینریش بل کامران جمالی کتاب مهناز،1377 او میبینیم که چگونه یک قشر و گروه اجتماعی،زنانقشر خود یا اقشار پایینتر را آلت دست خود میسازند واز آنها چون یک بازیچه در جهت مطامع و منافع خودبهره میبرند و هنگامی هم که آنها پا از گلیم خود فراترمیگذراند،با پروندهسازی و دلایل واهی از صحنۀاجتماعی خارجشان میکند(مانند شخصیت الیزابت بلاو کرمر و سرنوشت دربار او در همین رمان)ذهن خود بهخود به دنبال کشف روابط پنهان اجتماعی-سیاسی وعلت حاصل آمدن این دخدادها میرود و اثر ادبی رااستعارهای از جهان واقعی میپندارد و وقایع آن را نمادیاز واقعیت برون متنی به حساب میآورد.
»(3)طبیعی است که خواننده باآشناییای که از این ویژگی در برخی شخصیتهایبرون متنی دارد،بلافاصله ذهنش به دنبال آنها بگردد واز متن ادبی دور شود،هر چند که ذهنش دربارۀ اینمسائل روشنتر شود و به شناخت بهتری از مسائلاجتماعی دست یابد.
البته هر قدر هم که ما روی ادبیّت متن تکیه کنیم،کارکرد ذهن و و زبان به گونهای است که وقتی نویسندهایاز صفتی سخن میگوید،به سرعت موصوف غایب درذهن مخاطب حاضر میشود و این جادویی است کهنویسندگان اندیشمند را برای هر چه بهتر نشان دادنمحتویات ذهنیشان یاری میرساند.