خلاصه ماشینی:
سابقۀ حسرت آلود این دوراننیرومندی،در سر تا سر کتاب سال مرگ ریکاردو ریش هویداست و احساس میشود؛حضور فرناندو پسوآبه طور نمادین به همین دلیل است.
»(3) آنچه ساراماگو در این رمان تصویر میکند،جامعهای است که حاصل این جریانهای تاریخی وسیاسی است؛جامعهای با مردمانی که شادمانیهایخشنی دارد،همواره در کار و امور یکدیگر دخالت وتجسس میکنند-تصویر یک جامعه یا اخلاقیاتروستایی سنتی-و در عین حال جریانهای انقلابیپنهانی در آن در حال رشد است،اما تودۀ عوام،که لیدیانماد کامل آنهاست-در نظر ریش-سرنوشت خویشرا اینگونه پذیرفتهاند و تسلیم شدهاند و در همان حال،عقاید مذهبی نیز در آنان نفوذ دارد.
ریکاردو شانزده سال است که مهاجرت کرده واینک از برزیل باز گشته است-از آن سوی اقیانوس؛بنابراین علنا میگوید چیزی به نظرش نمیرسد تامقایسه کند؛اما این آیا امکان عقلی دارد!؟آنچه این رمان را جذاب میکند،به نظر میرسد کهوجود خالصانۀ لیدیا باشد.
اما این لیدیایخدمتکار هتل است که او را نرم میکند و باز خود را فدایاو میسازد،گویی نیمۀ اوست که وی را در درون به سویخود میخواند،اما ریکاردو در نوعی گریز از او در پیمارسندا میرود و باز هم او را نمییابد.
مترجممینویسد:«خوانندۀ سال مرگ ریکاردو ریش بایدلااقل در این حد فرناندو پسوآ را بشناسد،همچنین با واسطورۀ ملی پرتغال،دن سباستیائو و آداماستور،و نیزشاعر حماسی سرای بزرگ پرتغال،لوئیش دکموئینشو اثر جاودانهاش لوزیادها آشنایی داشته باشد.
ساراماگو جز درآخرین گفتارهای ریکاردو ریش و فرناندو پسوآ در پایاناحمد ابو محبوب سال مرگ ریکاردو ریش رمان،و نیز در صفحۀ 108 در مورد گفتار همین دو نفر،در بقیۀ موارد گویندۀ سخنها را در دیالوگها نام نمیبردو این خواننده است که باید از مسیر کلام و مقتضای حالو روابط سخن،گوینده را شناسایی کند.