چکیده:
تریاق زهر بلا صبر است و نشان اهل محبت و ولا صبر است...ابو الفضل رشید الدین میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار آیاتی که
خداوند پیامبر(ص)را در اوضاع و احوال گوناگون فردی و اجتماعی در برابر رنجها و
سختیهای هدایت و ارشاد خلق به صبر و استقامت فرا میخواند تأویل میکند و با تطبیق
آن آیات با اعتقادات صوفیه درجات و مقامات عرفانی پیامبر را معین میکند.این مقامات
عبارت است از عشق، مشاهده، محبوبی حقتعالی، فنای در توحید یا توکل، عروج روحانی
در نماز، فقر و فنا.مسلک عرفانی رشید الدین میبدی عاشقانه است.در بینش او صبر پیامبر صبر بربلا و با
صبر عاشقان است.در بینش او راز صبر و پایداری پیامبر در برابر آن همه رنجها و
مشکلات طاقتفرسایی که از جانب مشرکان و کفار و یا پیروان ادیان دیگر برایش فراهم
میشد این بود که خداوند تمامی حجابها را از مقابل دیدگانپیامبر کنار زد و با نشان دادن جمال مطلق خود به او شعله عشق و محبت را در قلبش
برافروخت و سراپای وجودش را به آتش کشید و سپس جام زهر بلا را به کامش ریخت، اما
چون پیامبر آن جام زهر را از دست محبوب، در مقا مشاهده مینوشید تلخی آن برایش
شیرینتر و گواراتر از عسل مینمود.
خلاصه ماشینی:
"در بینش او راز صبر و پایداری پیامبر در برابر آن همه رنجها و مشکلات طاقتفرسایی که از جانب مشرکان و کفار و یا پیروان ادیان دیگر برایش فراهم میشد این بود که خداوند تمامی حجابها را از مقابل دیدگانپیامبر کنار زد و با نشان دادن جمال مطلق خود به او شعله عشق و محبت را در قلبش برافروخت و سراپای وجودش را به آتش کشید و سپس جام زهر بلا را به کامش ریخت، اما چون پیامبر آن جام زهر را از دست محبوب، در مقا مشاهده مینوشید تلخی آن برایش شیرینتر و گواراتر از عسل مینمود.
وی در تفسیر آیه 49 سوره بقره که خداوند میفرماید:یا ایها الذین آمنو استعینوا بالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرینمیگوید:وقتی پیامبر قدم در راه حق نهاد با رنجها و سختیهای زیادی روبهرو شد و هیچ پیامبری به اندازه آن حضرت دچار بلا و سختی نشد اما راز صبر و پایداری پیامبر در برابر آن همه رنجها و مشکلات طاقتفرسایی که از جانب مشرکان و کفار و یا پیروان ادیان دیگر برایش فراهم میشد این بود که خداوند تمامی حجابها را از مقابل دیدگان پیامبر کنار زدو با نشان دادن جمال و زیبایی مطلق خود شعله عشق و محبت را در قلبش برافروخت و سراپای وجودش را به آتش کشید و سپس جام زهر بلا را به کامش ریخت، اما چون پیامبر آن جام زهر را از دست محبوب و در مقام مشاهده مینوشید تلخی آن برایش شیرینتر و گواراتر از عسل مینمود زیرا عشق، مقام تسلیم و رضا در برابر خواست و ازاده معشوق است و آنچه از جانب معشوق است در نظر عاشق خوش و دلپذیر است."