Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه های گفتمان شناسی در ادب پارسی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 49 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : ادب، زبان، گفتمان‌شناسی، ادب فارسی، گفت‌وگو، سخن، شعر و ادب فارسی، وجهه، براون و لوینسون، گلستان، لیچ، بوستان، اصل، ادب براون و لوینسون، ایجاز، فردوسی، اصول گفت‌وگو در ادب فارسی، غزالی، بزرگان شعر و ادب فارسی، ادب فارسی مطرح، ادب پارسی، اصل ادب، ریشه‌های گفتمان‌شناسی در ادب، وجهه مثبت، در ادب، فرد، اصول گرایس، ادب فارسی مشحون، ادب لیچ و فرضیه ادب، لیچ و فرضیه ادب براون

خلاصه ماشینی: "/} {Sیکی را که عادت بود راستی#خطائی رود در گذارند ازو#و گر نامور شد به قول دروغ#دگر راست باور ندارد ازوS}(گلستان:175)و فردوسی در این باب فرماید: {Sچنین گفت کان کو بود راستگوی#بر او راست باشد هم کار اویS}(فردوسی،1369:بزم دوم نوشیروان) و سعدی سخن درست و صواب را آن داند که همه وقت به همه کس بتوانگفت: {Sسخنی در نهان نباید گفت#که بر انجمن نشاید گفت#خامشی به که ضمیر دل خویش#با کسی گفتن و گفتن که مگویS}سخن میان دو دشمن چنان گوی که گر دوست گردند شرم زده نشوی(ص 160) و در جای دیگر فرماید: {Sضمیر دل خویش منمای زود#که هرگه که خواهی توانی نمود#چو مردم سخن گفت باید به هوش#وگرنه شدن چون بهایم خموش#به نطق است و عقل آدمیزاد فاش#چو طوطی سخنگوی نادان مباش#به نطق آدمی بهتر است از دواب#دواب از توبه‌گر نگوئی صوابS}(بوستان:328) و بالاخره سخن سنجیده را آن داند که به دنبال اندیشه آید: {Sسخن گفته دگر باز نیاید به دهن#اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد#تا زمانی دگر اندیشه نباید کردن#که چرا گفتم و اندیشه باطل باشدS}(ص 931) و در جای دیگر: {Sنخست اندیشه کن آن‌گه گفتار#که نامحکم بود بی‌اصل دیوارS}(ص 965) و بالاخره: {Sندارد کسی با تو ناگفته کار#و لیکن چو گفتی دلیلش بیارS}(ص 329) وم،اصل ربط1 گرایس در این اصل تنها شعار زیر را مطرح کرده است: 5-سخن مربوط بگوئید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.