چکیده:
امروزه الب شرکتهای تولیدی فعال در بازارهای رقابتی به تصویر ذهنی مصرفکنندگانشان بهطور
ویژهای اهمیت میدهند. شرکتهایی که ابا بهرهگیری ا زر"تحقیفات بازار گسترده موفق میشوند به جایگاه
محصولشان در ذهن مصرف کنندگان پن ببرنده راهبردهای بهنرّی را طراحی کرده و در تعریف اهدافشان و
رسیدن به آنها بسیار موفقتر از سایر شرکتها عمل میکنند. یکی از معمولترین روشهای ایجاد تصویر
ذهنی مطلوب در مشنریان, ساخت نام-ونشان نجار ی است.ش رکتها با توجه به راهبردهای بلندمدت
بازاریایی خود و بهرهگیری از تبلیغات تجاری و سایر سازوکارهای ترفیع فروش» تصویری دلخواه و مورد
اننظار در ذهن مصرف کنندگان خود/یجاد میکس: این تصویر ذهنی در افزایش فروش, افزایش سهم بازار و
افزایش توا رقابتپذیری شرکتها بسیار تاثیرگذاراست 5" تحقیق حاضر با بهرهگیری از روش پرسشنامه
تصویر ذهنی مصرف کنندگان در رایطه با چهار مارک تجاری سامسونگ (کره» ال جی [کره). سونیژاین) و
اسنوالایران) اطلاعات مورد نیاز از مصرف کنندگان محصولات صونی - تصویری در شهر کرج جمعآوری
شده است. تحفیق نشان میدهد وفاداری به نام و نشان تجاری شرکت سونی, سرعت خدمات
پس از فروش شرکت سامسونگ و ماندگاری تبلیغات سونی در ذهن مصرفکنندگان بیشتر از سایر
شرکتهاست. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین مشهور بودن نام و نشان تجاری یک شرکت
با تصویر ذهنی بالا بودن کیفیت و نیز بین تصویر ذهنی از کشور تولید کشده و تصویر ذهنی از هر مارک
تجاری رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه بهاهمیت روزافزون نام و نشان تجاری،در این تحقیق قصد بر آن است تا تصویر ذهنیمصرفکنندگان در رابطه با چهار مارک تجاری معروف محصولات صوتی و تصویری(دومارک تجاری مربوط به کشور کره،به نامهای سامسونگ و ال جی،یک مارک تجاریمربوط به کشور ژاپن به نام سونی و یک مارک تجاری مروبط به کشور ایران به به نام اسنوا)مورد بررسی قرار گیرد.
-سؤالات تحقیق در این مقاله محقق قصد دارد به سؤالات زیر پاسخ دهد: 1-وفاداری به مارک محصولات صوتی و تصویری شرکتهای ال جی،سامسونگ،اسنوا و سونی به چه نحوی است؟ 2-کدام شرکت از چهار شرکت مذکور دارای بهترین تصویر ذهنی از نظر خدماتپس از فروش است؟ 3-هرکدام از این شرکتها دارای چه جایگاهی از نقطهنظر کیفیت در ذهنمصرفکنندگان است؟ 4-ماندگاری تبلیغات کدام شرکتها در ذهن مصرفکنندگان بیشتر است؟ 5-اگر معیار تصمیمگیری کیفیت باشد،مصرفکنندگان کدام یک از چهار شرکت راانتخاب میکنند؟ 6-آیا مشهور بودن مارک بر استدلال مصرفکننده از کیفیت تأثیری دارد؟ 7-آیا تصویر ذهنی کشوری که کالای صوتی و تصویری در آن تولید میشود برتصویر دهنی مصرفکننده از محصول تأثیر دارد؟ -فرضیات تحقیق برای پاسخ به سؤالات تحقیق شش فرضیه زیر طراحی شده و مورد آزمون قرارگرفته است: 1-وفاداری به مارک شرکت سونی بیشتر از سایر شرکتها در میانمصرفکنندگان است.
جدول 1:نتایج آزمون کای دو برای تحلیل فرضیات اول تا چهارم (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که مشاهده میشود فرضیی اول تأیید شد،تأیید فرضیهی اول به اینمعناست که میتوان در سطح اطمینان 95% ادعا کرد وفاداری به مارک محصولات صوتی وتصویری شرکت سونی بیشتر از سایر شرکتهاست.